شدن

 

شاخص

 

 

 

سودمندی

 

فعالیتهای خانوادگی، فعالیتهای داوطلبانه

 

 

 

فراغت

 

فعالیتهایی که باعث افزایش آرامش و کاهش فشار روحی می شوند

 

 

 

رشد

 

فعالیتهایی که باعث بهبود دانش و مهارت می شوند، سازگاری با تغییرات

 

 

 

(رضوانی و منصوریان، ۱۳۸۶،ص ۱۴)
با این اوصاف محقق با توجه به اینکه قصد بررسی در یک منطقه صنعتی را داشت و باید فواید و چالشهای یک محیط صنعتی را در نظر می گرفت با در نظر گرفتن آرای مختلف دانشمندان در یک دسته بندی شاخص های زیر را برای ارزیابی های خود مناسب تشخیص داد.
دانلود پروژه

نمودار ۲-۳: شاخص های کیفیت زندگی
فصل سوم
روش شناسی
۳-۱- مقدمه
در این فصل به بیان روش تحقیق و توضیحاتی پیرامون جامعه اماری تحقیق و تعیین حجم نمونه مناسب و روش نمونه گیری پرداخته می شود در ادامه توضیحاتی در خصوص ابزار اندازه گیری، پایایی،اعتبار و روایی و روش تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه ارائه می گردد.
۳-۲- روش تحقیق
هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هرچه دقیقتر، آسانتر، سریعتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخهایی برای پرسشهای تحقیق مرد نظر کمک کند. (نادری و سیف نراقی، ص۶۰)
تحقیق در واقع جریانی است که از طریق ان فرد به اطلاعات معتبر و مفیدی در زمینه فرایند مورد نظر دست می یابد هدف از تحقیق کشف اصول و یا تفاسیر کلی در باره رفتارها که می توان از ان در توصیف، پیشبینی و کنترل رویدادها در زمینه تعلیم و تربیت و به عبارت دیگر در نظریه علمی استفاده به عمل آورد. (سعیدیان و همکاران به نقل از خاتمی، ۱۳۸۹، ص۱۱۹)
هدف محقق از انجام این نوع پژوهش توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است. (نادری و سیف نراقی، ۱۳۶۸، ص ۶۹)
روش تحقیق مورد استفاده محقق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است.
پژوهش توان بشری در بررسی عقلایی و معطوف به کشف، تفسیر و تجدید نظر در دانش انسانی در ابعاد گوناگون هستی است پژوهش علمی با بهره گرفتن از روش های علمی و بر اساس الگو، اطلاعات و نظریه علمی را برای توضیح ماهیت و اولویت های انسان در کل هستی فراهم می کند. (بلاغت و هاشمی، ۱۳۹۱، ص۱۴)
در پژوهش کاربردی هدف رشد دادن یا بهتر کردن یک محصول یا فرایند است هدف نهایی این نوع پژوهش، توسعه دانش کاربردی در زمینه خاص است. (نادری و سیف نراقی، ۱۳۶۸، ص۳۵)
تحقیق در اساسی ترین شکل خود، شامل توصیف پدیده هاست در پژوهش توصیفی محقق بر آن است آنچه هست را بدون هیچ گونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش کند. (بلاغت و هاشمی، ۱۳۹۱، صص۲۲-۲۱)
در تحقیقات توصیفی پیمایشی به دلیل پراکندگی و وسعت جامعه، محقق از نمونه گیری برای دریافت پاسخهای خود بهره می گیرد با توجه به هدف این پژوهش و موضوع مورد پژوهش، محقق از یک روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده نموده است.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یک زمان معین، مطلوب ما قرار می گیرد. (آذر و مومنی، ۱۳۸۰، ص ۵)
در پژوهش واژه جامعه به کلیه افرادی اطلاق می شود که عمل تعمیم پذیری به آنها صورت می گیرد؛ ماهیت پژوهش تعیین کننده دامنه جامعه است یک جامعه از نظر اندازه یا حجم ممکن است یک کلاس درس، میلیون ها انسان و یا یک حادثه باشد. (دلاور، ۱۳۷۳، صص ۹-۸)
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد بالای ۱۸ سال شهرستان عسلویه می باشد.
۳-۴- نمونه آماری
به دلیل حجم زیاد جامعه آماری پژوهشگر از نمونه گیری برای جمع آوری داده های خود بهره گرفته است. به دلیل گسترده و مبهم بودن حجم جامعه آماری و در دسترس نبودن اطلاعات مستند، با مشورت استاد راهنماو همچنین با توجه به پژوهش های مشابه صورت گرفتهجمعاً ۲۰۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده که افراد بالای ۱۸سال شهرستان عسلویه را شامل می شود.
از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای توزیع پرسشنامه ها استفاده گردیده است. در این نوع نمونه گیری، نشانه ها یا واحد های مورد مطالعه برای گروه نمونه به گونه ای انتخاب می شود که همه آنها فرصت و شانس برابری در انتخاب شدن دارند و هر انتخاب نیز از انتخاب دیگر مستقل می باشد. (نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۶، ص۱۶۱)
۳-۵- روش گردآوری داده ها
۳-۵-۱- ابزار تحقیق
در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که شامل ۲۴ پرسش می باشد که بر اساس لیکرت رتبه بندی شده است و ارزشهای ۱ برای خیلی زیاد، ۲ برای زیاد، ۳ برای متوسط، ۴ برای کم و ۵ برای خیلی کم در نظر گرفته شده است.
نحوه امتیازبندی سوالات بر اساس مقیاس لیکرت و به صورت زیر است:
جدول ۳-۲: نحوه امتیاز بندی سوالات پرسشنامه

 

 

خیلی کم

 

کم

 

متوسط

 

زیاد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...