راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره بررسی ارتباطات یکپارچه بازاریابی تکنولوژی های پیشرفته با تأکید بر درک مشتری از ... |
![]() |
تبلیغات رسانه ای
۱۵-۱۷
ارتباطات یکپارچه بازاریابی
۱۸-۲۱
تکنولوژی
۲۲-۲۴
درک مشترک از برند
۲۵-۲۸
۳-۷-۲-نحوه امتیازبندی پرسشنامه
مقیاس اندازهگیری پرسشنامه، امتیازدهی پرسششوندگان از صفر تا ۱۰۰ میباشد.
۳-۸-روایی و پایایی پرسشنامه
معمولا در پژوهشهای اجتماعی، اثبات این نکته که آیا پژوهش انجام شده نتایج پایا و معتبری داشته یا خیر، بسیار ضروری است. در عرف علمی، سنجش یک پدیده آنگونه که به وسیله یک مفهوم خاص طراحی شده به هنگامی اعتبار دارد کهان پدیده واقعا مورد سنجش قرار گرفته باشد. اعتبار سنجش ممکن است به این بستگی داشته باشد که تا چه اندازه تفاوت در نمرات، نشانگر تفاوت میان ویژگیهای افراد یا ویژگیهای مورد نظر و تا چه اندازه ناشی از خطای تصادفی است.
۳-۸-۱-روایی
مفهوم اعتبار (روایی) به این سوالات پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازهگیری، ممکن است برای اندازهگیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخودار نباشد.
اعتبار محتوا
محتوا نوعی اعتبار است، که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازهگیری به کاربرده میشود. به عنوان مثال، برای یک آزمون پیشرفت تحصیلی، باید اعتبار محتوای آن را مورد نظر قرار داد.
اعتبار محتوای یک ابزار اندازهگیری به سوالهای تشکیل دهندهان بستگی دارد. اگر سوالهای ابزار معرف ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشد که محقق قصد اندازهگیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است.
اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی که متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد. در تحقیق حاضر، خبرگان و اساتید راهنما و مشاور، روایی پرسشنامه را مورد تایید قرار دادهاند. با توجه به اینکه سوالات پرسشنامه موارد مورد نیاز تحقق را اندازهگیری میکند. بنابراین وسیله گردآوری اطلاعات دارای روایی محتوای است.
۳-۸-۲-پایایی
اصطلاح پایایی که گاهی اوقات مترداف با قابلیت اعتماد، ثبات، همسانی، قابلیت پیش بینی، دقت یا صحت و اعتبار به کار میرود عبارت است از ثبات اندازهها در دفعات اندازهگیری.
در پژوهش حاضر، از روشهای آلفای کرونباخ استفاده شده است. معمولا در مقیاسهای نگرش سنجش، برای سوالاهای آزمون پاسخهای درست و غلط وجود ندارد و هیچ یک از پاسخها به خودی خود درست یا غلط نیست. کرونباخ برای برآورد همسانی درونی مقیاسهایی که پاسخ درست یا غلط ندارند، این روش را ابداع کرده است که به نام خود او مطرح است. دامنه ضریب آلفای کرونباخ بین صفر تا یک است و هرچه ضریب بیشتر باشد، اعتبار مقیاس بیشتر است. طبق قاعدهی آلفا، دست کم باید ۷۰% باشد تا بتوان مقیاس را دارای اعتبار دانست (ازکپا،۱۳۸۲)
پژوهشی پایا است که اگر ابزار اندازهگیری را در یک فاصله زمان کوتاه چند بار به گروه واحدی از افراد بدهیم، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد.
در پژوهش حاضر پایایی پرسشنامه به وسیله آزمون آلفای کرونباخ سنجیده میشود. هر قدر این عدد به یک نزدیکتر باشد پرسشنامهاز پایایی بیشتر برخودار میباشد. در این پرسشنامه، میزان آلفای کرونباخ کلی برابر با ۸۴% است. حال برای هر متغیر به صورت جداگانه الفای کرونباخ را محاسبه میکنیم.
(جدول۳-۲) نتایج آلفای کرونباخ
متغیر
آلفای کرونباخ
روابط عمومی
۸۹۸ %
فروش حضوری
۷۸۷ %
بازاریابی مستقیم
۸۰۱ %
پیشبرد فروش
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-07-28] [ 03:07:00 ب.ظ ]
|