ﻧﯾت ﺑرای رﻓﺗﺎر   وﺟدان
     

ھﻧﺟﺎرھﺎی ﻓردی
ﺷﮑﻞ : 3-2 ﻣﺪل رﻓﺘﺎر ﻣﻨﻄﻘﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ آﯾﺰن((1974
-13-2 ﻣﺪل رﻓﺘﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺷﺪه
ﺑﻌﺪﻫﺎ آﯾﺰن و ﻓﯿﺸﺒﯿﻦ ﻣﺪل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺗﺮي را ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺗﺌﻮري رﻓﺘﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺷﺪه149 اراﺋﻪ ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ در اﻧﺠﺎم رﻓﺘﺎر را ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي اﻧﺠﺎم رﻓﺘﺎر اﺿﺎﻓﻪ ﻣﯽ ﻧﻤﻮد. در ﺷﮑﻞ 4- 2 ﻣﺪل رﻓﺘﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺷﺪه اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﻧﮕرش ﻧﺳﺑت ﺑﮫ رﻓﺗﺎر
ﻧﯾت ﺑرای رﻓﺗﺎر
ﺗواﻧﺎﯾﯽ ﺑرای اﻧﺟﺎم رﻓﺗﺎر
ھﻧﺟﺎرھﺎی ﻓردی
ﺷﮑﻞ : 4-2 ﻣﺪل رﻓﺘﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺷﺪه آﯾﺰن و ﻓﯿﺸﺒﯿﻦ
Theory of Planned Behavior (TPB) ١٤٩
ﻓﺼﻞ دوم- ادﺑﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ٦٥
-14-2 ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ
ﻫﺎﻓﺴﺘﺪ در ﺳﺎل 1998 ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﺎرﻣﻨﺪان از دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮاﻧﺸﺎن در زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﻮاﻫﻨﺪ ﻋﻀﻮي از ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ، ﭘﯿﺮوي ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮐﺮد و ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ارزﺷﻬﺎي رﻫﺒﺮان ﺟﺰو ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﭘﯿﺮوان ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﯾﻮﮐﻞ در ﺳﺎل 1992 ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ رﻫﺒﺮان ﺑﺮ روي ﮐﺎرﻫﺎ و رﻓﺘﺎر ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﯾﺮدﺳﺘﺎﻧﺸﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ. اﻋﺘﻘﺎد ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﺟﻮ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪه در ﺳﺎزﻣﺎن (ﻣﮏ درﻣﻮت ، (2000 ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ اﻧﮕﯿﺰه ﮐﺎرﻣﻨﺪان را ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﺎﻻ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺳﻮال ﻧﺨﺴﺖ ﺗﺤﻘﯿﻖ را ﺑﻪ ﺻﻮرت زﯾﺮ ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﮔﺮدد:
ﺳﻮال اﺻﻠﯽ(1 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد؟ و ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ ﻧﺨﺴﺖ :
ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ (1 ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد.
در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، از ﻣﺪل ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﺎﻫﺎﭘﯿﺖ و ﮔﻮﺷﺎل اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ، ﭼﺮا ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺪل ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ ﮐﻪ روﯾﮑﺮدي ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را دارد، از ﺟﺎﻣﻌﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮي ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﯾﮕﺮ ﻣﺪﻟﻬﺎي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده و ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺑﺴﯿﺎري در ﺳﺮاﺳﺮ دﻧﯿﺎ اﯾﻦ ﻣﺪل را در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﻣﻮرد آزﻣﻮن ﻗﺮار داده اﻧﺪ.
در اﯾﻦ ﻣﺪل ﺑﻌﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺷﺎره ﺑﻪ ارﺗﺒﺎط ﻫﺎي اﻓﺮاد دارد، ﯾﻌﻨﯽ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ و ﭼﮕﻮﻧﻪ دﺳﺘﺮﺳﯽ دارﯾﺪ. رواﺑﻂ ﺷﺒﮑﻪ اي- اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﻦ اﻓﺮاد و ﭘﯿﮑﺮﺑﻨﺪي ﺷﺒﮑﻪ اي از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي اﯾﻦ ﺑﻌﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، رواﺑﻂ ﺷﺒﮑﻪ اي اﻣﮑﺎن دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ (ﻣﺜﻞ داﻧﺶ) را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﺳﺎزد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﮔﺮﭼﻪ رواﺑﻂ ﮐﺎﻧﺎﻟﻬﺎي اﻧﺘﻘﺎل اﻃﻼﻋﺎت را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺳﺎﺧﺘﺎردﻫﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﻧﯿﺰ ﯾﮏ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﻬﻢ از اﯾﻦ ﺑﻌﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ. از ﻃﺮﻓﯽ دﯾﮕﺮ، ﻫﯿﺖ در ﺳﺎل 1995 ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ رﻫﺒﺮان در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪه
ﻓﺼﻞ دوم- ادﺑﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ٦٦
ﭘﻨﺞ وﻇﯿﻔﻪ ﻣﻬﻢ را ﺑﺮ دوش دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ و اﯾﺠﺎد ﻣﻌﻤﺎري ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪه ﺟﺰﺋﯽ از آﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﻧﺠﺎم اﯾﻦ دو وﻇﯿﻔﻪ ﺗﻮﺳﻂ آﻧﺎن ﺑﺎﻋﺚ ارﺗﻘﺎي ﺷﺒﮑﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ درون ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻌﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ارﺗﻘﺎ ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ 1- 1 ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﮔﺮدد:
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ(1 -1آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺑﻌﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد؟

 

    • ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ(1 -1 ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺑﻌﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد.

 

ﺗﻔﻮﯾﺾ اﺧﺘﯿﺎر و اراﺋﻪ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ دو وﻇﯿﻔﻪ دﯾﮕﺮي اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﯿﺖ در ﺳﺎل 1995 ﺑﺮاي رﻫﺒﺮان ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ دو ﺟﻮي ﮔﺮم و ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ در ﮔﺮوه ﻫﺎي ﮐﺎري اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﮐﺎرﻣﻨﺪاﻧﯽ ﮐﻪ در ﭼﻨﯿﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎي ﮐﺎري ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﺸﻐﻮﻟﻨﺪ، ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﭼﻨﯿﻦ ﺟﻮي را ﺑﺎ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ از ﻫﻤﮑﺎراﻧﺸﺎن ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. رﻓﺘﺎري ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ راﺑﻄﻪ اي و ارﺗﻘﺎي آن در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد .
از ﻃﺮﻓﯽ دﯾﮕﺮ، ﺑﻌﺪ راﺑﻄﻪ اي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻧﻮﻋﯽ رواﺑﻂ ﺷﺨﺼﯽ را ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﻓﺮاد ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺗﻌﺎﻣﻼﺗﺸﺎن ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﺑﺮ رواﺑﻂ ﺧﺎص اﻓﺮاد ﻣﺜﻞ اﺣﺘﺮام

 

    • دوﺳﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر آﻧﻬﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ، ﺗﻤﺮﮐﺰ دارد. ﺑﻮاﺳﻄﮥ اﯾﻦ رواﺑﻂ ﺷﺨﺼﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎﯾﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺜﻞ ﺧﻮﻧﮕﺮﻣﯽ، ﺗﺤﻘﻖ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﻨﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي اﯾﻦ ﺑﻌﺪ از ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻋﺘﻤﺎد اﺳﺖ. ﻫﻮآﻧﮓ و دﯾﮕﺮان در ﺳﺎل 2008 از اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻓﺎﮐﺘﻮر ﺣﯿﺎﺗﯽ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﺛﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ روي ﻧﯿﺖ ﺑﻪ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﯾﺎد ﮐﺮدﻧﺪ و ﺑﯿﺎن ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﻪ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ را در ﻣﯿﺎن ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از ﻓﻘﺪان اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻠﯽ ﮐﻪ از اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي

 

ﻓﺼﻞ دوم- ادﺑﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ٦٧
ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﯾﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ(داوﻧﭙﻮرت و ﭘﺮوﺳﺎك، .(1998 ﭘﻮﻟﯿﺘﯿﺲ((2003 درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﯿﻦ ﻓﺮدي ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺘﯽ ﺑﺮ روي ارﺗﺒﺎﻃﺎت و درك ﻣﺸﮑﻼت دارد. ﺑﻌﻼوه، ﮐﺎرﯾﺎﮐﯿﺪو((2004 از اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻠﯽ اﺳﺎﺳﯽ و ﻻزم در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﯾﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺳﺎل 2004 زﮐﺮﯾﺎ و ﻫﻤﮑﺎران150 ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ را ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮐﻨﺪ، ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﺑﻌﺪ راﺑﻄﻪ اي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از واﺳﻂ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي را ﺑﻪ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﯽ ﺳﺎزد، اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ. در ﻧﺘﯿﺠﻪ:
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ (2-1 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺑﻌﺪ راﺑﻄﻪ اي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد؟
و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ (2 -1 ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺑﻌﺪ راﺑﻄﻪ اي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد.
ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻌﯽ اﺷﺎره دارد ﮐﻪ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﻈﺎﻫﺮ، ﺗﻌﺒﯿﺮ و ﺗﻔﺴﯿﺮﻫﺎ و ﻧﻈﺎم ﻫﺎي ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻣﺸﺘﺮك در ﻣﯿﺎن ﮔﺮوﻫﻬﺎ اﺳﺖ. از دﯾﺪﮔﺎه ﻧﺎﻫﺎﭘﯿﺖ و ﮔﻮﺷﺎل((1998 ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي اﯾﻦ ﺑﻌﺪ زﺑﺎﻧﻬﺎ و ﮐﺪﻫﺎي ﻣﺸﺘﺮك و ﺣﮑﺎﯾﺎت ﻣﺸﺘﺮك ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺗﺴﺎي و ﮔﻮﺷﺎل((1998 ﺑﯿﺎن ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﮐﻪ اﻋﻀﺎي ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺴﻬﯿﻢ ﯾﮏ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﯽ ﭘﺮدازﻧﺪ، اﺣﺘﻤﺎل ﺑﯿﺸﺘﺮي دارد ﮐﻪ اﻟﮕﻮﻫﺎي ﺗﺴﻬﯿﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﯾﺎ ﺑﻪ ﺗﺒﺎدل ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺷﺎن ﺑﭙﺮدازﻧﺪ. در ﺳﺎل 2006 ﭼﯿﻮ و دﯾﮕﺮان ﻣﻄﺮح ﻧﻤﻮدﻧﺪ ﮐﻪ دﯾﺪﮔﺎه، ﻋﻼﯾﻖ و اﻫﺪاف ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﮐﻪ اﻋﻀﺎي ﯾﮏ اﻧﺠﻤﻦ ﻣﺠﺎزي ﺗﺴﻬﯿﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﮐﻤﮏ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ﺗﺎ ﻣﻔﻬﻮم ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ را درك ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﮥ ﺧﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ. از ﺳﻮﯾﯽ دﯾﮕﺮ ﻫﯿﺖ((1995 ﻧﯿﺰ از ﺗﻮﺳﻌﻪ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺸﺘﺮك ﺗﻮﺳﻂ رﻫﺒﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﻨﺠﻤﯿﻦ وﻇﯿﻔﻪ رﻫﺒﺮان در ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﺎد ﮐﺮده اﺳﺖ. از اﯾﻨﺮو
Zakaria et al ١٥٠
ﻓﺼﻞ دوم- ادﺑﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ٦٨
ﺗﻮﺳﻌﻪ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺸﺘﺮك ﺗﻮﺳﻂ رﻫﺒﺮان ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ رﻫﺒﺮان ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ارﺗﻘﺎ ﻣﯽ ﺑﺨﺸﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...