مورس[۲۶]و همکاران (۲۰۱۳) برای ۴۳۰۰ کلمه عمدتا اسم صفت قید و افعال انگلیسی برای دو گروه بلژیکی و انگلیسی هنجاری از خوشایندی و انگیختگی و غلبه با بهره گرفتن از پرسشنامه SAM ارائه شده است که همبستگی معناداری بین ارائه­ گزارش دو گروه مذکور به دست آمد.
پایان نامه
مطالعه­ کلمات از آنجایی که قادر به کنترل شناختی آن‌ ها با چندین ابزار شناخته شده هستیم و برای تحت تأثیر قرار دادن پردازش شناختی به طور عینی به کار می­رود آسان است (سودرهلم[۲۷] و همکاران، ۲۰۱۳).
گیلت[۲۸] و همکاران (۲۰۱۲) مطالعه ای انجام دادند و در آن انگیختگی و خوشایندی-ناخوشایندی ۸۳۵ کلمه فرانسوی را با بهره گرفتن از پرسشنامه SAM بین افراد جوان، میانسال، و بزرگسالان مورد مطالعه قرار دادند.
فقه[۲۹] و همکاران (۲۰۱۲) هنجار های عاطفی ۳۸۰ کلمه اسپانیایی را به دست آورد. پژوهش وی با هدف کمک به پژوهشگران در به­کار بردن کلمات هم معنی مناسب و با دقت بالا با حجم نمونه ۵۰۴ آزمودنی با موضوع اشیا،حیوانات و مردم در این امر انجام شده است.
سوارز[۳۰] و همکاران (۲۰۱۲) برانگیختگی، خوشایندی و غلبه­ ۶۰ کلمه انگلیسی را با کلمات پرتغالی اروپایی با بهره گرفتن از پرسشنامه SAM با نمونه ۹۵۸ دانشجوی بومی به روش مدادکاغذی و اینترنتی تطابق دادند پژوهشگران در این پژوهش زبان و فرهنگ آزمودنی­ها را نیز مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که فرهنگ و جنس نقش موثری در تفاوت در پاسخ دهی دارد .
ایلولا[۳۱] و همکاران (۲۰۱۰) هنجار هیجانی ۲۱۰ اسم انگلیسی بریتانیایی و فنلادی از ۱۳۵ انگلیسی زبان و۳۵۰ فنلاندی زبان انجام دادند و نتیجه را با فهرست لغات هیجانی انگلیسی و لغات تابوی جان شوایز[۳۲] تطبیق دادند بین دو زبان به لحاظ برانگیختگی ارتباط معنی­داری وجود داشت.
وی ام ال اچ[۳۳] و همکاران (۲۰۰۹) تعداد ۷۰۰ کلمه از۲۲۰۰ کلمه از فهرست لغات هیجانی و عاطفی برلین را با ۲۰۰آزمودنی با طیف ۷ تایی۳- (بسیار منفی) تا ۰ و صفر تا ۳+ (بسیار مثبت) در مورد برانگیختگی و خوشایندی مورد بازبینی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که هر چه کلمات به سمت منفی تر و مثبت تر سوق پیدا کنند برانگیختگی بیشتری دارند به عبارتی رابطه­ U شکل بین برانگیختگی و خوشایندی لغات مشاهده گردید همچنین مشخص شد که کلمات منفی نسبت به کلمات مثبت برانگیختگی بیشتر ایجاد می­ کنند.
گقوون[۳۴] و همکاران (۲۰۰۸) ویژگی‌های ۲۰۰ کلمه را در افراد جوان و بزرگسال مورد مطالعه قرار دادند. مطالعه­ کلمات و ویژگی آن‌ ها در سنین مختلف هدف پژوهش بود.
در پژوهشی بردلی[۳۵] و همکاران (۱۹۹۹ ) که پایه و اساس هنجار یابی برانگیختگی و خوشایندی کلمات را بنا نهاد و با عنوان بررسی هنجارهای عاطفی برای کلمات انگلیسی پرداخت. با بهره گرفتن از پرسشنامه SAM به هنجاریابی انگیختگی، خوشایندی-عدم خوشایندی، کنترل پرداخته شده بدین ترتیب فهرستی از کلمات به لحاظ عاطفی هنجاریابی شده‌اند.
ردوندو[۳۶] و همکاران (۲۰۰۷) به تطابق هنجارهای هیجانی و عاطفی کلمات اسپانیایی با هنجار عاطفی کلمات انگلیسی پرداخت. او در پژوهش خود ابعاد سه‌گانه هیجان یعنی خوشایندی- ناخوشایندی، غلبه و انگیختگی را در نظر گرفت.
در پژوهشی که توسط کاویانی پورناصح و گلفام ، (۱۳۸۴) با عنوان تقابل واژه­ های هیجان و شناخت در لغت­نامه­ های زبان در پی آن بودند تا واژه های مرتبط با هیجان و شناخت را در لغت نامه های معتبر زبان فارسی (معین، عمید و معاصر فارسی امروز )نسبت‌های خوشایندی/ناخوشایندی، جسمی/غیر جسمی و رایج/غیر رایج این واژه‌ها را تعیین کند. آن‌ ها دریافتند که جنبه های عناصر روان­شناختی مورد هدف در مطالعه‌ی (هیجان و شناخت) متفاوتند و در تقابل با یکدیگر قرار دارند و در فرهنگ نامه های مختلف این جنبه‌ها متفاوت هستند.
بنسافی[۳۷] و همکاران (۲۰۰۳) در پژوهشی برای اندازه گیری هیجان از مقیاس آدمک SAM استفاده نمودند. آن‌ ها تفاوت‌های معنایی را هم در پژوهش خود لحاظ نمودند.

فصل سوم

 

روش پژوهش

 

مقدمه

انجام پژوهش علمی مستلزم داشتن برنامه ای مشخص و روشن است تا پژوهشگر بتواند بر اساس آن مسیر پژوهش خود را طی نماید تا بتواند در نهایت به درستی و با دقت بیشتری به آزمودن فرضیه یا فرضیه های خود بپردازد. در این فصل به بررسی نوع پژوهش، روش اجرا، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، ابزارهای پژوهش، شیوه اجرای پژوهش و چگونگی تحلیل داده‌ها و اطلاعات پرداخته خواهد شد.

۳-۱ مراحل اجرای طرح

 

۳-۱-۱ نوع مطالعه

این پژوهش از نوع بنیادی-کاربردی، توصیفی-تحلیلی و پیمایشی است.

۳-۱-۲ جامعه مورد مطالعه و حجم نمونه

جامعه­ آماری این پرسشنامه افراد ۱۸ تا ۴۰ ساله­ی فارسی زبان کل کشور که یک ماه پیش از آزمایش اتفاق استرس‌زای (در جدول توزیع استرس) خوشایند و ناخوشایند گزارش نکردند.

حجم نمونه

با بهره گرفتن از فرمول کوکران با ضریب اطمینان ۰۵/۰ حجم نمونه _ و به این دلیل که حجم جامعه (افراد بزرگسال فارسی زبان که یک ماه اخیر اتفاق استرس‌زای خوشایند و ناخوشایند نداشته­اند، نامشخص می‌باشد _در بررسی این پژوهش ۳۸۴ نفر خواهد بود اما با نظر استاد راهنما و چون این پژوهش بر آن نیست تا تعمیمی صورت دهد و همچنین به علت طولانی بودن پرسشنامه و عدم همکاری بسیاری از افراد _ هر آزمودنی باید به ۵۸۲ کلمه و عنوان پاسخ می­داد­_ مطالعه در سطح کوچکی با ۱۴۳ آزمودنی مورد آزمون صورت گرفت.

۳-۱-۳ معیار های ورود به مطالعه

افراد بین ۱۸ تا ۴۵ ساله
افرادی که در منزل به فارسی تکلم می‌کند
تا پیش از یک ماه گذشته اتفاق استرس‌زای (در جدول توزیع استرس) خوشایند و ناخوشایند گزارش ننموده باشند
تمایل شخصی به شرکت در پژوهش داشته باشند

۳-۲-۳ ابزارهای پژوهش

نرم افزار سفارشی جستجوی اخبار News Crawler
نرم افزار جستجوی اخبار[۳۸] توسط آزمایشگاه فناوری وب مشهد طراحی شد. این نرم­افزار اخبار بازه­ی زمان اسفند ۹۱ را از ۶ خبرگزاری جمع­آوری می­کرد. سپس اخبار مشترک ۶ خبرگزاری در ۷ عنوان با بهره گرفتن از این نرم- افزار به دست آمد.

پرسشنامه SAM

پاسخ‌های هیجانی می­توانند حداقل با سه روش بررسی شوند، گزارش هیجانی، باز نمود روانی و کنش بیرونی رفتار که مشکل‌ترین بخش آن گزارش هیجانی است (لنگ[۳۹]، ۱۹۶۹). پرسشنامه خود ارزیابی آدمک از آن دسته پرسشنامه‌هایی است که توانسته، به عنوان پرسشنامه ای معتبر در سنجش این بخش استفاده گردد. این پرسشنامه توسط بردلی در این راستا برای هنجاریابی این پرسشنامه پژوهشی با هدف بررسی ویژگی‌های روان- سنجی آزمون خود ارزیابی تصاویر آدمک SAM به عنوان یک آزمون سنجش هیجان در ایران که توسط محمد علی نظری و همکاران (۱۳۹۱)، در دانشگاه تبریز انجام گرفته و با جامعه آماری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز سال ۱۳۸۹ دریک مطالعه مقدماتی و یک مطالعه اصلی اجرا شده است. بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش SAM از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و در پژوهش‌ها و فعالیت‌های مورد نظر برای کاربرد پژوهشگران و متخصصان در ایران قابل استفاده است.

۳-۱-۴ مکان و زمان اجرای پژوهش

نرم افزار جستجوی اخبار، اسفندماه ۱۳۹۱ طراحی شد و انتخاب اخبار تا شهریور صورت گرفت. پس از تصویب طرح ادامه­ کار از اردیبهشت ۹۳ فرایند نمونه گیری و تحلیل نتایج ادامه یافت.
در مورد مکان اجرای پرسشنامه‌ها به علت طولانی بودن_هر آزمودنی باید به۵۸۲ سؤال پاسخ می­دادند­_ به صورت مداد-کاغذی و امکان پر کردن در منزل در اختیار آزمودنی­ها که به صورت در دسترس انتخاب شدند بدون محدودیت زمانی قرار گرفت.
۳-۴ روش تحلیل اطلاعات (داده‌ها)
با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS میانه­ی برانگیزانندگی، خوشایندی و غلبه­ لغات هر ۶ خبرگزاری محاسبه شد. همبستگی اسپیرمن بین برانگیختگی-خوشایندی، خوشایندی-غلبه، برانگیختگی-غلبه این لغات محاسبه شد. کلمات هر عنوان خبری کنار هم قرار داده شد و از میانه­های کلمات میانگین گرفته شد. از طرفی میانه­ی برانگیختگی، خوشایندی و غلبه­ عناوین هم به دست آورده شد. سپس همبستگی میان میانگین میانه­های مجموع کلمات عناوین و میانه­ی عناوین محاسبه شد. در انتها از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای یافتن وضعیت در هر یک از تارنماهای داخل و خارج ایران استفاده شد. برای بررسی یکسانی واریانس برانگیختگی، خوشایندی و غلبه­ کلمات در تارنماهای مختلف فارسی از آزمون کرویت موچلی، مجذور خی و شفرسیتی استفاده شد.

۳-۳ شیوه­ اجرای پژوهش

ابتدا طراحی نرم افزار بر اساس سفارش پژوهشگر صورت گرفت و ۷ عنوان خبری از میان ۱۰ عنوان مطرح شده در ۶ خبرگزاری مذکور انتخاب شدند و کلمات آن‌ ها استخراج شد با مشورت متخصص زبان شناس افعال اسنادی (است، بود، شد، گشت و گردید) حذف شدند و افعال به صورت مصدر به‌کاربرده شدند در نهایت فهرستی ۱۵۰ کلمه­ای از کلمات به کار رفته در عناوین با چیدمان تصادفی دارای کلمات تکراری به دست آمد که. با بهره گرفتن از آزمون SAM با طیف ۵ کلماتی به ۱۴۳ آزمودنی داده شد که احساس خود در برانگیختگی، خوشایندی و غلبه­ لغات را تخمین بزنند و پس از آن ۴۴ جمله­ خبری به آزمودنی­ها توزیع شد که به همان صورت احساس خود در برانگیختگی، خوشایندی و غلبه­ عناوین تعیین کنند. در نهایت به دلیل عدم انتشار خبر توسط همه این خبرگزاری­ها، ۳ عنوان خبری حذف شد و کلمات این ۴ خبرگزاری تحلیل شدند و نتیجه پژوهش در مورد ۴ خبرگزاری محاسبه شد.

فصل چهارم

 

یافته های پژوهش

 

مقدمه

این پژوهش به «مطالعه­ برانگیختگی، خوشایندی و غلبه‌ی کلمات به کار برده شده در عناوین تارنماهای فارسی زبان داخل و خارج از ایران و رابطه‌ی آن با برانگیختگی و خوشایندی کل عنوان خبر» پرداخت. در این فصل به توصیف و تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش پرداخته می‌شود. برای توصیف داده‌ها از جداول توزیع فراوانی، نمودار میله­ای، میانه، میانگین، انحراف معیار و برای پاسخ به فرضیه های پژوهش از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر، ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
۴-۱ . توصیف داده‌ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...