" دانلود پایان نامه و مقاله – فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش – 2 " |
![]() |
“
در روزگار اخیر دیگر از جزمیتهای کلاسیک، خبری نیست و نظریهپردازان پست مدرن، ما را به خودنگری در فرهنگ و شناخت هویت و شالوده اساسی خودمان دعوت میکنند. خودنگری، شمشیری دولبه است که بر اثر آن ممکن است کسانی به این توهم بیفتند که هنر نزد ایرانیان است و بس و بنابرین درها را باید به روی جهان و جهانیان بست. عدهای هم ممکن است با رویکردی بدبینانه دچار بیهویتی شوند که حرفی برای گفتن نداریم. اما آنچه در این میان میتواند مورد توجه هر خردمندی باشد،«خودباوری معقول» است که ما گذشته و هویت خودمان را مورد نقد قرار دهیم و ارزشگذاری کنیم، نه دچار خود-کمتربینی شویم و نه توهم. هردوی این ها غفلت زا هستند، لذا باید دانست ایران یک مجمع الجزایر فرهنگی دارای متغیرها و پیچیدگیهایی است که باید جملگی را به صورت یک کل دید و در تحلیل مسائل هم باید وحدت ایران را دید و هم کثرت خرده فرهنگها را (خاکی، ۱۳۸۹).
بنابرین می توان ویژگیهای خاص این پژوهش را ازچند منظر بیان نمود:
۱٫ موضوع:هرچند محققین برای اخلاق حرفهای تدریس و پزشکی ارائه الگو نمودهاند اما تاکنون برای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی الگوی قابل توجهی ارائه نگردیده است.
۲٫ روش:دربین پژوهشهای انجام شده با محوریت موضوع مورد بحث پژوهشی با روش تحقیق آمیخته اکتشافی انجام نشده است.
۳٫ کارکرد:ارائه الگوی اخلاق حرفهای همچون نقشه راهنمایی است که به مدیر کمک می کند تا نقشهای خود را به روشنی ایفا نماید. ازآنجا که رفتار واخلاق مدیران مدارس میتواند الگوی دانشپذیران گردد،نبود چنین الگویی و بیتوجهی به اخلاق حرفهای اثرات سوئی درپی خواهد داشت ازجمله زیر پاگذاشتن حقوق مربی و متربی،خسته و فرسوده شدن معلمان ونظایر آن. بنابرین در بعد دانشی،انجام این تحقیق والگوی برخاسته از آن چراغ راهی خواهد بود فرا راه مدیران علاقمند به داشتن عملکرد اخلاقی وارتقای سازمانهای آموزشی. درعمل نیز نتایج این تحقیق،اتخاذ تصمیمات اخلاقی را برای مدیران سهل مینماید همچنین مشخص کردن اصول و موازین اخلاقی و رفتار بر اساس آن ها به طور دقیق از طرف مدیر، اسباب تعریف ارزشهایی چون آزادی، تعاون، حمایت، استقلال، مسئولیتهای اجتماعی، پاسخگو بودن، رفتار منصفانه و خود کنترلی و کیفیت را فراهم می سازد.
۴٫ رویکرد:انجام این پژوهش با رویکرد اسلامی ایرانی ازدیگر جنبههای منحصربه فرد بودن آن است. بدیهی است تفاوت درجهان بینی و اعتقادات وفرهنگ به تفاوت در اخلاق می انجامد. خاستگاه اخلاق نزد مردمانی که جهان هستی را مخلوق خالقی حی و قیوم می دانند و خودرامسافر راهی که مبدأ و مقصدآن با”انالله واناالیه راجعون”[۲۱]مشخص شده با اخلاق مردمی که میگویند” آن هی الا حیاتنا الدنیانموت ونحیاومانحن بمبعوثین”[۲۲]یکسان نیست. بااین وصف ضروری است الگوی ارائه شده درچهارچوب اخلاق اسلامی ومنطبق با ویژگیهای فرهنگی،اجتماعی و ایران باشد. بنابرین ارائه الگویی در این خصوص آن هم با معیارهایی برگرفته از فرهنگ بومی ومتاثرازدین مبین اسلام بسی ضروری مینماید.
۱-۴-اهداف تحقیق
۱-۴-۱- هدف اصلی
طراحی الگوی اخلاق حرفهای مدیران آموزشی با رویکرد اسلامی– ایرانی
۱-۴-۲- اهدف فرعی
۱٫ استخراج مؤلفههای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی بارویکرداسلامی ایرانی
۲٫ شناسایی عوامل مؤثر بردستیابی به اخلاق حرفهای مدیران آموزشی
۳٫ شناسایی پیامدهای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی
۴٫ تعیین قابلیت تعمیم پذیری الگوی به دست آمده
۱-۵- سوالات پژوهش
سؤال اصلی
الگوی اخلاق حرفهای مدیران آموزشی با رویکرد اسلامی- ایرانی چه ویژگی هایی دارد ؟
سؤالات فرعی
۱٫ مؤلفههای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی با رویکرد اسلامی ایرانی کدامند؟
۲٫ عوامل مؤثر بر دستیابی به دانش اخلاق حرفهای مرتبط با مدیران آموزشی چیست؟
۳٫ عوامل مؤثر بر دستیابی به خود انگیختگی مدیران آموزشی نسبت به تحقق اخلاق حرفهای چیست؟
۴٫ عوامل مؤثر بردستیابی مدیران آموزشی به مهارتهای تشخیص وحل مسائل اخلاقی کدامند؟
۵٫ پیامدهای تخلق به اخلاق حرفهای مدیران آموزشی با رویکرد اسلامی- ایرانی چیست؟
۶٫ یافته های مرحله کیفی تا چه میزان از قابلیت تعمیم برخوردارند؟
۱-۶- تعریف های نظری و عملیاتی
۱- اخلاق حرفهای: اخلاق حرفهای به منزله شاخهای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن می پردازد (قراملکی، ۱۳۸۵). از لحاظ عملیاتی اخلاق حرفهای بیان نظام مند و تشخیص دقیق و حل اثربخش مسائل اخلاقی درحرفه است.
۲٫ الگو: واژه الگو به یک برش و مصداق از کل اشاره می کند. یعنی براییک عنوان کلان، قالبی محقق شدنی که در آن ویژگیهای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و احیانا ً جغرافیایی هم در نظر گرفته شده باشد، طراحی گردد . (رشاد، ۱۳۹۲). از بعد عملیاتی منظور از الگو در این پژوهش طراحی الگوی اخلاق حرفهای مدیران آموزشی بارویکرد اسلامی ایرانی است که ازطریق یافته های حاصل از مصاحبه های کیفی به دست می آید.
۳٫ رویکرد اسلامی ایرانی: واژه های اسلامی و ایرانی در ارتباط با الگو معنا مییابد. کلمه اسلامی از ماهیت ارزشی این الگو حکایتمی کند و چیستی آن را می نمایاند و کلمه ایرانی ماهیت ملی و اختصاصی الگو را نشان می دهد. مقصود از واژه ایرانی رعایت آن ویژگیهایی است که در ظرف تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ایران باید منظور شود ( اقتباس از رشاد، ۱۳۹۲). از منظر عملیاتی رویکرد اسلامی ایرانی به شاخصهای رویکردی اخلاق حرفهای که ازمصاحبههای کیفی با صاحبنظران و متون اسلامی و واقعیتهای جاری استخراج شده است اطلاق می شود.
۴٫ مدیر آموزشی: منظور از مدیران آموزشی کسانی اند که در تصمیم گیریهای آموزشی و پرورشی نقش دارند و رفتار و عمل آنان جریان آموزش و پرورش را مستقیما ً تحت تأثیر قرار می دهد . ( علاقه بند، ۱۳۸۹،ص۱۴ ). از بعد عملیاتی مدیرآموزشی عبارت است از مدیرمدرسههای نمونه مورد مطالعه که درمدارس منتخب تهران مشغول خدمت رسمی هستند .
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مهارت آموزی در رشته ها و فنون گوناگون دارای ابعاد سه گانه نظری، عملی و اخلاق حرفه ای میباشد و در برخی از کشورهای توسعه یافته، ضمن ارتقای جایگاه اخلاق حرفه ای، در صورت عدم کسب امتیاز لازم در آن گواهینامه اشتغال به کار صادر نمی شود. در فرهنگ ملی ما نیز گل نبشتهای به دست آمده از شهر سوخته و الواح قرائت شده از روزگار هخامنشیان، اخلاق حرفه ای را در مشاغل مختلف به ویژه بین الملل ترسیم می کند.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 08:06:00 ب.ظ ]
|