تعداد نیروی انسانی

 

۱۰۰

 

۱۵۰

 

 

 

نمودار۳-۴: نیروی انسانی شرکت براساس وضعیت استخدامی
۳-۳ متغیرهای پژوهش
یک متغیر هرنوع پدیده‌ای است که می‌تواند ارزش‌های متفاوت و متغیر به خود بگیرد. ارزش‌هایی که بسته به زمان و یا پدیده مورد مطالعه تعییر می‌کند. در پژوهش‌های رفتاری متغیرهای تحقیق به شکل‌های مختلفی ظهور می‌یابند. متغیرهای وابسته، مستقل، میانجی و مداخله‌گر با تعاریف خاص خود دسته‌بندی از متغیرهای تحقیق ایجاد می‌کنند. استخراج متغیرها در این تحقیق بر پایه طرح مساله و مطالعه روش و نتایج پژوهش‌های پیشین صورت گرفته و در مطالعه‌ای آزمایشی[۱۰۷] تعدیلات لازم بر آن صورت خواهد گرفت. بر این اساس مفاهیم اصلی مورد بررسی و تحلیل در این پژوهش عبارتند از:
جدول۳-۵: متغیرهای پژوهش

 

 

متغیر

 

تعریف متغیر

 

 

 

ماموریت

 

ماموریت شامل شاخصهای چشم انداز ، نیت و جهت استراتژیک ، اهداف و مقاصد است.

 

 

 

سازگاری

 

سازگاری شامل شاخصهای هماهنگی و انسجام ، توافق و ارزشهای بنیادین است.

 

 

 

انطباق پذیری

 

انطباق پذیری شامل شاخصهای ایجاد تغییر ، مشتری مداری و یادگیری سازمانی است.

 

 

 

درگیرکار شدن

 

درگیر کارشدن شامل شاخصهای توانمند سازی ، تیم سازی و توسعه قابلیتهاست .

 

 

 

هر کدام از این ۱۲ شاخص دارای ۵ سوال در پرسشنامه خواهند بود که مجموعا پرسشنامه ۶۰ سوالی سنجش فرهنگ سازمانی دنیسون را ایجاد خواهند کرد (پیوست در ضمائم تحقیق). بنابراین در تحقیق حاضر با ۶۰ سوال پرسشنامه، ۱۲ شاخص و ۴ ویژگی اصلی مجموعا ۷۶ متغیر خواهیم داشت.
پایان نامه - مقاله
۳-۴ طرح تحقیق
کوپر و اشنایدر[۱۰۸] (۲۰۰۱) طرح تحقیق را اینگونه تعریف می‌کنند: “طرح اولیه‌ای برای جمع‌ آوری، اندازه‌گیری و تحلیل داده‌ها…. و طرح و ساختاری برای دستیابی به سوالات تحقیق". بر همین اساس طرح تحقیق حاضر به گونه‌ای طراحی شده است که به سوالات مطرح شده در فصل نخست پاسخ مناسبی ارائه داده و درعین حال به فرصت‌های پژوهشی برای آینده دست یابد.

بررسی تحقیقات مشابه ، تئوریها و مدلهای فرهنگ سازمانی
شناسایی ابعاد فرهنگ سازمانی
تحلیل وضعیت موجود ابعاد فرهنگ سازمانی
ترسیم شمای فرهنگ سازمانی شرکت فراورده های نسوز پارس و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن
پیمایش وضعیت موجود و درجه اهمیت ابعاد فرهنگی در شرکت
شکل ۳-۱: مراحل تحقیق ترسیم ابعاد فرهنگ سازمانی شرکت فراورده های نسوز پارس
۳-۵ گردآوری داده‌ها
تحقیق حاضر از حیث هدف، بنیادی و کاربردی بوده و از جهت استراتژی‌های پژوهشی نیز چون به بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری می پردازد، پیمایشی محسوب می گردد. هرگاه مطالعات به گردآوری اطلاعات درباره مردم و نحوه تفکرشان محدود باشد و ازآنان درباره خودشان و دیگران سوال شود، به تحقیق پیمایشی پرداخته است.
۳-۵-۱ جامعه تحقیق
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند . معمولا در هر پژوهش، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است در باره صفت (صفات) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد.
در تعریف جامعه آماری باید به این نکته توجه داشت که تعریف جامعه آماری ، جامع و مانع باشد. یعنی این تعریف باید چنان بیان شود که از نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در برگیرد و در ضمن، با توجه به آن، از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آن ها پرداخته شود جلوگیری به عمل آید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...