۲-۱۷-۱هزینه‌های نامشهودERP:

 

اگرچه شرکت‌های مختلف در جستجوی فرایند ،دارای بودجه یابی مختلف هستند اما اجرای ERPتوافق در هزینه های یکنواخت است که به شرح زیر است(نجاتی و مستبصری،۳۰،۱۳۸۱)و(جهانگیری،۱۳۸۸).

 

    • آموزش: هزینه های آموزش بالا است. زیرا کارکنان مجبورند مجموعه فرایندهای جدیدی را فرا بگیرند. بدتر اینکه، شرکت‌های خارجی آموزشی نیز نمی‌توانند در این مورد به شما کمک کنند. آن ها به افراد نحوه به کارگیری نرم‌افزار را می‌آموزند نه روش‌های خاص استفاده از آن در کسب و کار شرکت. شرایطی را مهیا نمایید و تحت آن شرایط فرایندهای مختلف کسب و کار را که از سیستمERPتاثیر می‌پذیرند، شناسایی کنید. به خاطر داشته باشید که مسئوولین واحد مالی از همان نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که مسئوولین واحد فروش استفاده کرده‌اند، هر دوی آن ها اطلاعاتی را وارد می‌کنند که بر هر دو سیستم تاثیر گذارند. لذا باید از متخصصین تکنولوژی اطلاعات بخواهید که چنین دوره های آموزشی را برگزارنمایند.

 

    • آزمایش و یکپارچه سازی: آزمایش ارتباط بین بسته‌هایERPو سایر بخش‌ها، هزینه دیگری را به دنبال خواهد داشت. یک شرکت سازنده شاید برنامه های کاربردی از تجارت الکترونیک و زنجیره تامین گرفته تا محاسبه مالیات ‌بر فروش و بارکدینگ را دارا باشد. همه یکپارچه سازی‌ها با ERPدر ارتباطند. بهتر است این برنامه ها را از یک فروشندهERPبخرید. آزمایش یکپارچگیERP به همراه آموزش باید صورت گیرد.

 

      • سفارشی سازی:برنامه ها افزودنی تنها سرآغاز هزینه های یکپارچه سازیERP محسوب می‌شوند. هزینه دیگری که بهتر است تا حد امکان از آن اجتناب شود، سفارشی سازی هسته اصلی نرم‌افزارERPاست. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که نرم‌افزارERPنتواند یکی از فرایندهای کسب و کار را مدیریت کند و شما تصمیم می‌گیرید با سفارشی سازی نرم‌افزار مشکل را حل کنید. سفارشی سازی می‌تواند بر هر ماژول سیستمERPتاثیر گذارد، زیرا آن ها کاملا با هم در ارتباطند. ارتقاء بستهERPنیز معضل بزرگی است. زیرا مجبورید دوباره برای نسخه جدید، سفارشی سازی را انجام دهید و از سوی دیگر، فروشنده از شما پشتیبانی نخواهد کرد و باید کارشناسان جدیدی را برای انجام سفارشی سازی و پشتیبانی استخدام نمایید.

 

    • تبدیل داده ها: تبدیل اطلاعات نظیر سوابق مشتری، عرضه کننده، طراحی محصول از سیستم قدیم به سیستم جدیدERPهزینه براست.

 

    • تجزیه و تحلیل داده ها: اغلب، داده های سیستم ERPبه منظور انجام تجزیه و تحلیل، باید با داده های سیستم‌های خارجی تلفیق شوند. کاربرانی که تجزیه و تحلیل‌های حجیم انجام می‌دهند، باید هزینه انبارداده‌ها را نیز در نظر بگیرند. زیراERPشناسایی تغییرات روزانه داده ها را به خوبی انجام نمی‌دهد و برای این منظور باید یک برنامه سفارشی نوشته شود.

 

    • مشاوره: هنگامی که کاربران نمی‌توانند در این زمینه برنامه‌ریزی کنند باید از مشاور کمک بگیرند، لذا هزینه مشاور نیز به هزینه های فوق افزوده می‌شود.

 

    • جایگزینی بهترین‌ها: موفقیتERPبه استخدام افراد ماهر بستگی دارد. این نرم‌افزار بسیار پیچیده است و نمی‌توان آن را به هر کسی سپرد. بدتر اینکه، شرکت باید برای جایگزینی افراد پس از اتمام پروژه نیز آماده باشد.

 

  • هیچگاه کار تیم‌های پیاده سازی اتمام نمی‌پذیرد: اکثر شرکت‌ها با پروژهERPهمانند سایر پروژه ها رفتار می‌کنند. به محض اینکه نرم‌افزار نصب شد، تیم به کار اصلی خود مشغول می‌شود. اما باید توجه نمایید که تیم پیاده سازی ارزشمند است. زیرا اطلاعاتشان درباره فرایندهایی نظیر فروش، ساخت، منابع انسانی و… بیشتر از مسئولین این ‌فرآیندهاست. لذا آنان نباید به کار اصلی خود مشغول شوند، زیرا پس از نصبERPکارهای زیادی را باید انجام دهند. نوشتن گزارشات حاصل از اطلاعات سیستم جدیدERPحداقل برای یکسال آنان را مشغول نگاه می‌دارد.

 

۲-۱۸مسئولیت ‌پاسخ‌گویی‌ و:ERP

 

تا قبل از پیاده سازی ERPهر یک از واحدها و دوایر شرکت تنها در قبال وظایف محدودی که به آن ها سپرده می شود مسئولیت دارند و در نتیجه به ابعاد مختلف می‌توانند از مسئولیت پاسخگو یی ‌در مورد خروج نهایی سیستم طفره بروند. لیکن با وجود سیستم ERPسطح مسئولیت ارتقا یافته و هر یک از کار کنان فعالیتی فراتر از انچه قبل از پیاده سازی انجام می‌دهند را انجام دهند در سیستم ERPمثلا وظیفه یک نماینده ارائه خدمات به مشتری و امثال آن نیست ولی از طریق صفحه نمایشگر ERPنقش مهمی در کسب و کار شرکت ایفا می‌کند او به اطلاعاتی در زمینه میزان اعتبار مشتری (از بخش مالی )و میزان موجودی انبار (از بخش انبار )دسترسی داردو با سوالاتی رو بهرو است که پاسخ به آن ها نه تنها مشتری بلکه کل شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد سوالاتی از قبیل که ایا مشتری به موقع مبلغ سفارش را پرداخت خواهد کرد؟ آیا شرکت می‌تواند به موقع سفارش را حمل کند؟ در واقعه در سیستم ERPیک نماینده ارائه خدمات به مشتری با چنان تصمیمات و مسئولیت های مواجه می شود که پیش از این سابقه نداشته است در این سیستم فقط نماینده خدمات نیست که چنین نقشی را بر عهده بگیرد این موضوع ‌در مورد کلیه کار کنان شرکت صادق است به عنوان مثال کارکنان انبار که بیش از این که موجودی انبار را در حافظه خود به خاطر می سپردند ویا بر روی برگه ای یاداشت می‌کردند در سیستمERP ناچار اند این اطلاعات را به صورتonlineارائه دهند اگر چنین نکنند نماینده ارائه خدمات میزان موجودی برروی نمایشگر ERP کمتر از حد واقعی می بینند در نتیجه به مشتری خواهند گفت که اقلام مورد نیاز او در انبار موجود نیست ‌بنابرین‏ میزان مسئولیت ‌پاسخ‌گویی‌[۳۵] و ارتباط کارکنان شرکت در سیستم ERPبسیار بیشتر از گذشته می‌باشد(اسدی،۱۳۸۷،۶۰).

 

۲-۱۹بررسی پیشینه تحقیق

 

۲-۱۹۱پیشینه داخلی

 

۱-پژوهشی با عنوان «ارائه مدلی برای گزینش سیستم مناسب برنامه ریزی منابع بنگاه » در سا ل ۱۳۸۴ در ایران انجام گرفته است این پژوهش با هدف رفع مشکل تصمیم گیری در خصوص انتخاب و پیاده سازی ERPمناسب در شرکت های ایرانی است. این پژوهش با مطالعه روش های مختلف مطرح و در زمینه انتخاب سیستم های ERPمدلی یکپارچه را با بهره گیری از روش‌ها ی تصمیم گیری چند معیاره معرفی نمود که بررسی تاثیر هفت معیار که سیستم ERPشامل هزینه کل ، زمان پیاده سازی و کارکرد ، سهولت کاربرد ، انعطاف پذیری، اعتماد پذیری و معیار فروشنده ی ، شهرت ، توانایی فنی ، خدمات می‌باشد نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مناسب‌ترین راه برای تضمین موفقیت تصمیم گیری صحیح ‌در مورد سیستم مورد نیاز ERPو انتخاب درست فروشنده می‌باشد در این کار پژوهش یک فرایند ده مرحله انتخاب سیستم و فروشنده مناسب ERPارائه شده از مدل AHPبرای انتخاب گزینه بهینه استفاده گردید( فتحیان، زنجانی ،۱۳۸۴).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...