همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، برای بررسی پایایی ابزار ابتدا یک نمونه اولیه شامل ۳۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها و به کمک نرم افزار آماری SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ برای این ابزار محاسبه شد. پس از اعمال تغییرات لازم و توزیع تمامی پرسشنامه های مورد نیاز، مجدداً آلفای کرونباخ در حجم ۲۷۳ نمونه تعیین شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۷-۳ روش های تحلیل داده ها و آزمون فرضیات
دراین پژوهش،برای تحلیل داده های بهدست آمده از نمونه ها هم ازروشهای آمارتوصیفی و هم از روش های آماراستنباطی استفاده شده است. برای بررسی مشخصات پاسخدهندگان از آمارتوصیفی و شاخصهای توصیفی نظیر شاخص های مرکزی (میانگین، مد و میانه) و شاخصهای پراکندگی (انحراف معیار وواریانس) استفاده گردیده است. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیات تحقیق از روش های آماری آزمون tتک نمونه ای،میانگین دو جامعه و میانگین چند جامعه(ANOVA) برای شناخت وضعیت متغیرهای تحقیق و از تحلیل عاملی تأییدی برای سنجش مدلهای اندازه گیری استفاده گردیده است. در آخربرای آزمون فرضیات تحقیق، مدل معادلات ساختاری به کار گرفته شده است. برای انجام ای نتحلیلها ازنرم افزارهای آماری SPSS 21و ۸.۸LISREL استفاده شده است.
۱-۷-۳ T تک نمونهای
در این آزمون چنین فرض میشود که توزیع جامعه نرمال است و بر این اساس بررسی میگردد که آیا بهطور متوسط میتوان ادعا نمود میانگین متغیر مورد بررسی از عدد ۳ بیشتر است. (چون در پرسشنامه از طیف لیکرت ۵ گزینهای استفاده میشود که مقدار متوسط آن عدد ۳ است). ساختار این آزمون به صورت زیر است:

۲-۷-۳ آزمون مقایسه میانگین دو جامعه (Independent-Sample T Test)
در موارد متعددی می‌خواهیم بدانیم که آیا دو گروه براساس یک متغیر خاص، متفاوتند یا خیر. برای پی بردن به وجود یا عدم وجود این تفاوت معنادار از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه استفاده می‌شود. برای استفاده از این آزمون وجود یک متغیر کمی و یک متغیر طبقه‌ای الزامی است. متغیر کمی همان متغیر وابسته و متغیر مورد مقایسه در دو جامعه است ولی متغیر طبقه‌ای همان متغیر مستقل و متغیری است که جامعه‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. (مومنی، ۱۳۸۹ ص ۷۱).
برای آزمون تساوی میانگین دو جامعه لازم است ابتدا بررسی کنیم آیا واریانس دو جامعه برابرند یا خیر. به عبارت دیگر آزمون تساوی واریانس ها مقدم بر آزمون تساوی میانگین هاست. جهت آزمون واریانس ها (آزمون Levene) از آماره F (فیشر) استفاده می کنیم.
H0:واریانس متغیر مورد نظر در بین دختر و پسر برابر است.
H1: واریانس متغیر مورد نظر در بین دختر و پسر برابر نیست.
و آماره t جهت آزمون تساوی میانگین دو جامعه، در دو حالت تساوی و عدم تساوی واریانس دو جامعه مورد نظر محاسبه می شود.
H0:µ۱= µ۲
H1:.µ۱= µ۲
۳-۷-۳ آزمون مقایسه میانگین چندجامعه (ANOVA):
برای مقایسه میانگین دو یا چند جامعه ( یعنی تاثیر یک متغیر مستقل گروهبندی بر یک متغیر کمی وابسته) از این آزمون استفاده میشود. در این آزمون باید متغیر وابسته کمی و متغیر مستقل گروهبندی، دارای سطوح محدودی باشد.
H0: میانگین متغیرهای تحقیق تفاوت معنیداری ندارند.
H1: حداقل یکی از میانگینهای متغیرهای تحقیق تفاوت معنیداری دارند.
۴-۷-۳ تحلیل عاملی تأییدی
در تحلیل عاملی تأییدی پژوهشگر به دنبال تهیه مدلی است که فرض میشود داده های تجربی را بر پایه چند پارامتر نسبتاً اندک، توصیف، تبیین یا توجیه میکند. این مدل مبتنی بر اطلاعات پیش تجربی درباره ساختاردادههاست که میتواند به شکل: ۱) یک تئوری یا فرضیه ۲) یک طرح طبقهبندی کننده معین برای گویه ها یا پاره تستها در انطباق با ویژگیهای عینی شکل و محتوا، ۳)شرایط معلوم تجربی و یا ۴) دانش حاصل از مطالعات قبلی درباره داده های وسیع باشد .فرایند انجام تحلیل عاملی تأییدی در قالب نمودار زیر بیان میگردد (کلانتری،۱۳۸۸، ص۱۹۲).
شکل ۲-۳. فرایند انجام تحلیل عاملی تأییدی
۵-۷-۳ مدل معادلات ساختاری
برای بررسی روابط علّی بین متغیرها به صورت منسجم کوششهای زیادی در دهه اخیر صورت گرفته است. یکی از این روش های نوید بخش در این زمینه مدل معادلات ساختاری[۸۷] یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است. بدون توجه به نام یا مفهوم بیشمار آن، این واژه به یک سری مدلهای عمومی اشاره میکند که شامل تحلیل عاملی تأییدی، مدلهای ساختاری همزمان کلاسیک، تجزیه و تحلیل مسیر، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس و سایر روش های آماری است. مدل معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیه هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده [۸۸] و متغیرهای مکنون[۸۹] میباشد. از طریق این رویکرد میتوانیم قابل قبول بودن مدلهای نظری را در جامعههای خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی، غیرآزمایشی و آزمایشی آزمون نمود.
۸-۳ خلاصه فصل
در این فصل روش تحقیق این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. چهارچوب تحقیق معرفی گردید. جامعه و نمونه آماری به طور مفصل بررسی شد و روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه معرفی شد. در ادامه ابزار گردآوری داده، پایایی، روایی و آزمون های مورد استفاده مورد بررسی قرار گرفت.
فصل چهارم
استخراج و تحلیل داده‌های تجربی
۱-۴ مقدمه
به طور کلی هدف اصلی هرتحقیقی پاسخ به سؤالها وفرضیههایی است که محقق برای شناخ تواقعیتهای بیرونی طراحی کرده است. میتوان گفت تجزی ه وتحلیل داده های گردآوری شده، مهمترین گام در فرایند تحقیق محسوب میشود چرا که در طی این فرایند داده های خام بااستفاده ازفنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند یعنی طبقهبندی، تنظیم وپردازش میشوند و پس از پردازش در قالب اطلاعات در اختیار محقق واستفادهکنندگان قرارمیگیرند.
در این تحقیق، به «بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اشتیاق شغلی» پرداخته شده است. بنابراین، در ابتدا به توصیف ویژگیهای دموگرافیک در نمونه‌های تحقیق (جنسیت، وضعیت تأهل، سن، تحصیلات، سایقه کارو پست سازمانی) اقدام نموده و جداول توزیع فراوانی و درصد ترسیم گردیدند، پس از آن به منظور نمایش تصویری داده‌های فوق، از نمودار ستونی (میله‌ای) استفاده به عمل آمده است. در نهایت، از جداول آمار توصیفی به منظور توصیف متغیرهای تحقیق استفاده شده و در آن نما، میانه و میانگین به عنوان شاخص‌های گرایش مرکزی، دامنه تغییرات، واریانس و انحراف معیار به عنوان شاخصهای پراکندگی و خطای معیار، ضریب کجی و ضریب کشیدگی به عنوان شاخص‌های توزیع محاسبه شدند.
در راستای تحلیل داده‌ها و پاسخ به سؤال‌های پژوهش، به آزمون های آماری، t دو گروه مستقل(آزمون میانگین دو جامعه) (به منظور مقایسه دیدگاه نمونه‌ها با تاکید بر وضعیت تاهل و جنسیت)، تحلیل واریانس یکطرفه (به منظور مقایسه دیدگاه نمونه‌ها با تأکید بر سطوح سنی، سطوح تحصیلی، سابقه کاری و پست سازمانی) پرداخته شد.
۲-۴ تحلیل و توصیف داده های جمعیت شناختی:
در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری به بررسی چگونگی توزیع نمونه آماری از حیث متغیرهایی چون، جنسیت، تأهل، سن ،میزان تحصیلات، سابقه کار و پست سازمانی پرداخته میشود.
جدول شماره ۱-۴.توزیع فراوانی مرتبط با متغیر «جنسیت» در نمونه‌های تحقیق

 

سطوح فراوانی درصد
مرد ۱۱۹ ۶/۴۳
زن ۱۵۴ ۴/۵۶
کل ۲۷۳ ۱۰۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...