فایل های پایان نامه درباره :مطالعه تطبیقی میزان مشارکت سیاسی در بین دانشجویان- فایل ۲۱ |
![]() |
گویههای این متغیر در طیف شش قسمتی (اصلاً، خیلیکم، کم، متوسط، زیاد، خیلیزیاد) ارزش گذاری شد که از ۱ تا ۵ امتیاز به آن اختصاص داده شده است.
مشارکت سیاسی غیررسمی: هر گونه عمل داوطلبانهای است که اعضای جامعه به منظور حمایت یا تأثیرگذاری بر نظام و جریانات سیاسی و در خارج از چهارچوبهای تعیین شده و رسمی توسط سازمانها و نهادهای رسمی کشور انجام میدهند. این نحوه مشارکت شامل هر گونه فعالیت سیاسی میشود که در کنش متقابل بین افراد و در رابطه آنها با حکومت انجام میشود و ساخت و شکل از پیش تعیین شده و برنامه ریزی شده ندارد(همان، ۱۷۵). برای سنجش این بعد از مشارکت سیاسی گویه های زیر در پرسشنامه قرار گرفت و از پاسخگو خواسته شد تا میزان مشارکت خود را از خیلی زیاد تا خیلی کم در قالب یک طیف ۵ قسمتی مشخص نماید.
- چقدر دیگران را به شرکت در انتخابات و رأی دادن به فردی خاص تشویق یا منع میکنید؟
- چقدر در دیدارهای فامیلی و در جمع دوستان بحث سیاسی میکنید؟
- چقدر در جستجو و پیگیری اخبار سیاسی هستید؟
- چقدر در جلسات مذهبی و نماز جمعه شرکت میکنید؟
- چقدر برای جمعآوری رأی به نفع یکی از کاندیداها تلاش میکنید؟
- چقدر به نمایندگان مجلس یا شورای شهر جهت طرح مسائل شهر مراجعه میکنید؟
- چقدر دیگران را ترغیب و تشویق به فعالیت سیاسی میکنید؟
- چقدر به ستادهای انتخاباتی کمک مالی میکنید؟
گویهها در طیف پنج قسمتی (خیلی کم تا خیلی زیاد) ارزشگذاری شد که بر حسب نوع گویه از ۵ تا ۱ امتیاز به آن اختصاص داده شده است.
بدین ترتیب در مجموع برای سنجش متغیر مشارکت سیاسی تعداد ۲۵ گویه در پرسشنامه قرار گرفت که با توجه به ارزشگذاری این گویه ها که در بالا ذکر شد بنابراین دامنه تغییرات متغیر مشارکت سیاسی به صورت جدول زیر میباشدکه به سه گروه تقسیمبندی شده است:
جدول شماره (۳ -۷) دامنه امتیازات متغیر میزان مشارکت سیاسی
دامنه امتیازات | میزان مشارکت سیاسی |
۲۵ - ۵۷ | کم |
۵۸ - ۹۱ | متوسط |
۹۲ - ۱۲۳ | زیاد |
بر اساس نتایج مطالعه مقدماتی، پایایی گویههای این متغیر محاسبه شد که میزان آلفای کرونباخ برابر ۸۵/۰ شده است که چون از ۷/۰ بیشتر شده است نشان میدهد که هماهنگی درونی گویههای این متغیر در حد مطلوبی است.
۳-۱۱ روش تحقیق
روش تحقیق به موضوع، امکانات و اهداف تحقیق بستگی دارد. روشهای تحقیق متعدد و متفاوتند و در کتب گوناگون تقسیمبندیهای متفاوتی از آنها ارائه شده است. در تحقیق حاضر با توجه به اینکه هدف ما مطالعه تطبیقی سرمایه اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان دو دانشگاه آزاد واحد نجف آباد و اصفهان میباشد. از بین روشهای تعریف شده از طرف صاحبنظران علوم اجتماعی، روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی[۷۰]دانست. این روش دارای ویژگیهایی است که همگی آنها در رابطه با روش این پژوهش کاربرد دارد. اصل مهم پیمایش از نظر وایزبرگ[۷۱] و براون[۷۲] این است که «اگر میخواهید بدانید مردم چگونه میاندیشند باید از خود آنها بپرسید» (قاسمی، ۱۳۸۰: ۱۵۹). همچنین از نظر «دواس» رایجترین تکنیک مورد استفاده در تحقیق پیمایش، پرسشنامه است(دواس،۱۳۷۶: ۱۳). با این حال برخی از صاحبنظران در نوشتههای خود درباره پیمایش، پیوند اساسی میان روش پیمایش و شیوه جمع آوری اطلاعات برقرار کردهاند. بعنوان مثال واکسبرگ[۷۳]مینویسد: «امروز لغت پیمایش اغلب برای نشان دادن یک روش جمع آوری اطلاعات از نمونههایی از افراد به کار میرود. این جمع آوری اطلاعات از طریق پست، مصاحبه تلفنی و مصاحبه رودرروی شخصی انجام میگیرد» (قاسمی، ۱۳۸۰:۱۶۱).
ضمن اینکه برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین از روش کتابخانهای (اسنادی) نیز بهره گرفته شده است.
۳-۱۲ جمعیت آماری
منظور از جامعه آماری همان جامعه اصلی است که از آن نمونهای نمایا یا معرف بدست میآید. در تحقیق حاضر جامعهآماری، دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد و دانشگاه اصفهان میباشند که تعداد کل آنها در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸، برای دانشگاه آزاد واحد نجف آباد ۱۵۸۴۲ نفر (۱۰۵۹۸ نفر مرد و ۵۱۷۲ نفر زن) میباشند. و برای دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی ۸۹- ۱۳۸۸، ۱۵۱۸۲ نفر (۵۴۲۱ نفر مرد و ۹۷۶۱ نفر زن) میباشند.
جداول زیر آمار کل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد و دانشگاه اصفهان را نشان میدهند.
جدول شماره (۳-۸) آمار کل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد به تفکیک جنس و مقطع تحصیلی
در سال تحصیلی ۸۹-۸۸
مقطع جنس |
کارشناسی |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-07-28] [ 02:00:00 ب.ظ ]
|