آدرس مقاله: مجله مدیریت اطلاعات سلامت ، دوره پنجم ، شماره اول ، بهار و تابستان ۱۳۸۷
نتیجه‌گیری
نتایج این پژوهش یافته‌های مطالعات قبلی در خصوص وجود ارتباط بین انواع فن‌آوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی با ساختار سازمانی را مورد تایید قرار داد و آنرا به عنوان یک مولفه مهم در شناخت سازمان و به طور کلی طراحی سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت تایید نمود. استقرار نظام اطلاعات مدیریت در ادارات مورد بررسی باعث افزایش میزان تمرکز در تصمیم‌گیری در سطوح مدیریتی، کاهش میزان رسمیت سازمانی و افزایش پیچیدگی افقی و کاهش سلسله مراتب سازمانی می‌شود. لذا حائز اهمیت است که برای انطباق هر چه بیشتر بین ورود سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و ساختار سازمانی در راستای استفاده بهینه و اثربخش از این سیستم‌ها، طراحی معماری سیستم‌های اطلاعاتی و طراحی مجدد ساختار سازمانی به طور همزمان در قالب یک طرح تحول و توسعه سازمانی (Organizational Development) مورد توجه قرار گیرد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۲) عنوان مقاله : رابطه سطح فناوری اطلاعات با ابعاد سه گانه ساختار سازمانی در بیمارستانهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران
نویسندگان:فیض اله اکبری ، سید مصطفی حسینی ، ابوالقاسم پور رضا ، شهرام توفیقی ، سمانه حیدری
آدرس مقاله: مجله مدیریت اطلاعات سلامت ، دوره هفتم ، شماره چهارم ، زمستان ۱۳۸۹
یافته های این پژوهش می توانداثرات فن آوری اطلاعات را بر ابعاد مختلف ساختار سازمانی (رسمیت ؛ پیچیدگی ،‌تمرکز ) و برعکس روشن نموده ، بدین ترتیب مدیران را در جهت طراحی ساختار سازمانی مناسب و سازگار با فن آوری پیشرفته اطلاعاتی یاری دهد
وضعیت کلی فن آوری اطلاعات با “تمرکز ” رابطه معنی داری وجود داشت . همین ارتباط بین وضعیت کل فن آوری اطلاعات با رسمیت نیز برقرار بود. اما بین وضعیت کلی فناوری اطلاعات با پیچیدگی ارتباط معنی داری وجود نداشت .
۳)عنوان مقاله: سیستم های اطلاعات مدیریت و رابطه ان با ساختار سازمانی(بانک شهر رشت)
نویسندگان: کاوه ابراهیم نیا ، سید محمد مهدی روحی پور
آدرس مقاله: INTER DISCIPLINARY JORNAL OF CONTER MPORARY RESEARCH IN BUSINESS , MAY 2013 , VOL 5 , NO 1
نتیجه گیری :
این تحقیق و تحقیقات قبلی رابطه بین فن آوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی دارای ساختار سازمانی را ثابت کرده و اهمیت آن در طراحی ساختار سازمانی را تایید میکند . استفاده از سیستم های اطلاعات مدیریت در سازمان مورد بررسی باعث افزایش میزان تمرکز در تصمیم گیری در سطوح مدیریت و افزایش پیچیدگی افقی ،‌کاهش سلسله مراتب و میزان کارمند گرایی در سازمان می شود .
۴) عنوان مقاله: سیستم اطلاعات مدیریت ، عملکردها ، ساختار و اهمیتش در تصمیم گیری
نویسندگان: مریم پدر پور ، کبری زارودی ، سولماز افرانچه ، سودا ریاضی
آدرس مقاله: : INTER DISCIPLINARY JORNAL OF CONTER MPORARY RESEARCH IN BUSINESS , FEBRUARY 2013 , VOL 4 , NO 10
نتایج:
جز متشکله مهم عصر حاضر اطلاعات ، توسعه سریع و آگاهانه اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات است . اطلاعات بر تمامی جوانب زندگی روزانه نفوذ کرده و تاثیر دارد . وحالا وقت داشتن اطلاعات در باره انجام کار و خدمتی است که می خواهیم به بدترین شکل ممکن انجام شود.
تکنولوژی (فن آوری) ارتباطات و اطلاعات منجر به توسعه گسترده اطلاعات شده و تکنولوژی ارتباطات باعث شده که موضوع دستیابی و فرصت هایی که پشتیبان تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیک است سریعتر و صحیحتر انجام شود و کیفیت تصمیم گیری افزایش یافته و زمان مورد نظر برای حصول به اطلاعات مفید را کاهش می دهد.
اطلاعات مدیریت به مدیران تمامی سطوح کمک می کند تصمیمات دقیقتر و صحیحتر بگیرند و موانع تصمیمات داخلی و خارجی را مشخص می کند . بروشنی ، متد مناسب مطالعه وبازبینی استفاده ، کارایی و موثر بودن عملکرد های سازمانی را افزایش داده و هماهنگی بهتری بین اهداف کوتاه مدت ،‌متوسط ودراز مدت سازمان برقرار می کند .
۵) عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد: بررسی اثرات فن آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی
دانشگاه و سال دفاع: دانشگاه تهران ، مجتمع آموزش عالی قم ، ۱۳۸۰
دانشجو: محمد رضا غلامزاده
استاد راهنما: دکتر امیر مانیان
استاد مشاور: دکتر عادل آذر
نتایج :
نتیجه گیری از فرضیه اخص (۱) : فرضیه اخص (۱) در تحقیق حاضر رابطه میان فن آوری اطلاعات و پیچیدگی را مورد بررسی قرار می دهد . شاخص های عمده در تعیین پیچیدگی سازمان عبارتند از تفکیک افقی ، تفکیک عمودی و تفکیک جغرافیایی .
فن آوری اطلاعات قادر است بر هر یک از شاخص های زیر اثر بگذارد . به عنوان مثال می تواند از طریق افزایش یا کاهش نیروی کار متخصص ،‌یکی شدن و حذف بعضی از شغلها و یا ایجاد واحدهای خاصی بر تفکیک افقی ،‌از طریق کاهش یا افزایش حیطه نظارت و تعداد سطوح سازمانی بر تفکیک عمودی و با فراهم آوردن امکاناتی نظیر کنفرانس از راه دور و … بر تفکیک جغرافیایی اثر می گذارد . نتایج به دست آمده از داده های گرد آوری شده ،‌وجود رابطه ای ، نسبت میان این دو متغیر را نشان می دهد .
نتیجه گیری از فرضیه اخص (۲):
فرضیه اخص (۲) در تحقیق حاضر رابطه میان فن آوری اطلاعات و رسمیت را مورد بررسی قرار می دهد . نتایج به دست آمده وجود رابطه ای منفی و ضعیف رامیان فن آوری و رسمیت نشان می دهد . یعنی فن آوری اطلاعات نتوانسته ، منجر به تغییرات زیادی در بعد رسمیت شرکتهای مورد بررسی گردد.
لازم به توضیح است که یکی از دلایل بالا بودن میزان رسمیت در سازمانهای ما،‌تمایل مدیران و سرپرستان به داشتن اطلاعات مکتوب و صدور و دریافت دستورات کتبی می باشد .
نتیجه گیری از فرضیه اخص (۳)
فرضیه اخص (۳) د رتحقیق حاضر رابطه میان فن آوری اطلاعات و تمرکز را مورد بررسی قرار میدهد . نتایج به دست آمده ،‌وجود رابطه ای میان فن آوری اطلاعات وتمرکز را نشان می دهد . یعنی فن آوری اطلاعات منجر به عدم تمرکز در شرکت های مذکور شده است .
۶) عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد : آسیب شناسیساختار سازمانی سازمان بازرسی کل کشور
دانشگاه و سال دفاع: دانشگاه تهران ، پردیس قم ، دانشکده مدیریت ، ۱۳۸۸
دانشجو: روح اله انوری
استاد راهنما: دکتر حمید رضا حسن زاده
نتیجه گیری :
حالت مطلوب برای ساختار سازمانی (ستادمرکزی) سازمان بازرسی کل کشور ، برخورداری از رسمیت بالا است که این مهم وجود دارد و سازمان از این نظردارای آسیب جدی نمی باشد . همچنین ازانظر داشتن استاندارد و حرفه ای بودن نیز سازمان از وضعیت مطلوبی برخوردار است . از طرف دیگر در رابطه با ابعاد تخصصی بودن ، سلسله مراتب اختیارات و تمرکز ، سازمان از وضعیت خوبی برخوردار نیست . زیرا همانگونه که در جدول فوق قابل مشاهده است ،‌این ابعاد بایستی در حد پایین باشند در حالی که نتایج به دست آمده موید بالا بودن مقدار این ابعاد است.
بالا بودن این ابعاد ، مبین این مطلب استکه ستاد مرکزی سازمان بازرسی کل کشور دارای یک ساختار مکانیکی است . وجود تعداد زیادی سطوح سلسله مراتبی ، تمرکز در تصمیم گیری و اینکه هر فرد مسئول انجام تنها بخش کوچکی از یک فرایند یا فعالیت باشد ، همگی ویژگی های یک ساختار مکانیکی است .
۷) عنوان مقاله: تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و عملکرد شرکت : تحلیلی بر شرکت های مهندسان مشاور در ایران (CEF)
نویسنده: علی اکبر فرهنگی ، عباس عباس پور ، رضا ابا چیان قاسمی
مقدمه
فناوری اطلاعات (IT) در سطح بالایی برای رشد و دوام (بقاء) شرکت مهم شناخنه شده است . IT بخش اساسی و جدایی ناپذیر برای حمایت ، پایدار ساختن و رشد کسب و کار است. با علم به این امر ، اصناف سرمایه گذاری های بزرگی در IT بوجود می آورند. گارتنر (۲۰۱۰ ) اذعان می دارد که برغم کسادی اقتصادی فعلی ، مصارف جهانی IT به ۳٫۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۰ رسیده که از سال ۲۰۰۹ ، ۴٫۶ درصد افزایش داشته است . IT پیشرفته می تواند عرضه های بازار را تشخیص دهد ، به شرکت ها کمک کند توقعات مشتری را برآورده کنند ، استانداردهای خدمات و اجرا را پاسخ گو باشند و استخدام شدگان و شرکا تجارت را در سازمان بسیج کنند . برغم این باور شایع و متداول نسبت به اهمیت IT ، پژوهشگران هنوز در جدال برای مشخص کردن مکانیسم های بنیانی مربوط به IT با ساختار سازمانی (OS ) و عملکرد شرکت (FP ) (چن ۲۰۰۷) هستند . در ضمن یافته های تحقیق اخیر پیشنهاد می کند که شرکت ها می توانند ارزش امتیاز رقابتی برقرار شده از طریق IT و ساختار تجارت را ارتقا دهند ( استووارد ۲۰۰۷) . در واقع رابطه بین IT ، OS و FP نقطه کانونی برای شماری از پژوهشگران (بروجن و همکارانش ۲۰۰۴) بوده است. هدف اصلی تحقیق حاضر ، پژوهیدن روابط بین IT ، OS و FP با بهره گرفتن از شواهد و مدارکی از ایران بعنوان کشوری در حال توسعه است .
نتایج
بطوریکه پیش بینی شد ، فرضیه اول کاملا تحت حمایت داده ها یاین تحقیق است ، که در ان IT تاثیر مثبت و معنا داری بر OS داشت. در فرضیه دوم همانطور که بواسطه داده ها حمایت شد ، در آن IT اثر مثبت و معناداری بر FP داشت ، و همانطوری که در فرضیه سوم چیش بینی شد ، OS رابطه مثبتی با FP داشت .
۸-عنوانمقاله: تحلیلرابطهبینساختارسازمانیوفنآوریاطلاعات (IT) ؛وموانعتاسیسآندردانشگاهاصفهانازدیدگاهاعضایدانشگاه
نویسنده : دکتریارمحمدزاده،پیمان؛دکترعلامه،سیدمحسن؛دکترقلاوندی،حسن؛دکترفرهنگ،ابوالقاسم
آدرسمقاله : Vol. 1, No. 1; June 2011Higher Education Studies
سیستمهایاطلاعاتوسازمانهابریکدیگرتاثیردارند . سیستمهایاطلاعاتبایستنیسازمانرادرحهتفراهمآوردناطلاعاتموردنیازتوسطاعضایخاصسازمانهمراهیکنند. ازطرف،دیگربایدسازمانهااراثراتاطلاعاتآگاهباشندودرهایشانرابرایبهرهبردنازدانشفنیابداعآوربگشایند.
نتایج

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...