- در همین رابطه دابسون و گودارد [۱۱۶](۲۰۰۱) یکی از مهم ترین دلایل ارتقای وجهه لیگ حرفه ای ژاپن و نیز توسعه اقتصادی آن را جدب بازیکنان معروف خارجی می دانند. ( دابسون و گودارد، ۲۰۰۱ :۲۱-۱۸)
- ازآنجا که جایگاه لیگ برتر فوتبال ایران یا هر کشوری تا حدود زیادی متاثر از شیوه های مدیریتی فدراسیون فوتبال و حتی سازمان ورزش کشور(گلیک من[۱۱۷] ،۲۰۰۵ : ۳، لوکاس[۱۱۸] ، ۲۰۰۵ : ۳-۱)تغذیه (دروکو[۱۱۹]، ۲۰۰۲ : ۴۰-۳۹) ، تجهیزات و تسهیلات ورزشی ، دوپینگ (دروکو ، ۲۰۰۲: ۴۰-۳۹) ، مربیان کارآمد (لوکاس ، ۲۰۰۵: ۳-۱)، تمرین ( دروکو، ۲۰۰۲ : ۳۹-۴۰) است، باید در این زمینه برنامه ریزی نمود و نسبت به ترفیع این موارد اقدام نمود.
- نتایج بررسی هایی که میسون[۱۲۰] (۱۹۹۹) در ارتباط با بررسی جنبه های مختلف ویژگی های محصولات ورزشی ( لیگ ورزشی) انجام داده است نشان می دهد، لیگ به خودی خود از هویت تجاری مستقلی برخوردار می باشد، هرچند بسیاری از فعالیت ها و اقدامات نیازمند واگذاری به بخش های مرتبط در جهت حفظ و ثبات جذابیت های محصول لیگ می باشد. براین اساس یکی از مهم ترین وظایف بازاریابان ورزشی شناخت مشتریان مختلف لیگ های ورزشی به عنوان خریداران محصول می باشد. این مطالعه چهار گروه از مشتریان را ، تماشاگران ، تلویزیون و رسانه های دیگر ، انجمن های مرتبط با ارائه تسهیلات و پشتیبیانی کننده از باشگاه های محلی و سازمان ها و شرکت هایی که با تیم ها و لیگ ها یمختلف تعامل و همکاری دارند، معرفی می نماید. بر اساس و بر طبق نظر این محقق لیگ های ورزشی حرفه ای محیط منحصر به فردی را برای تصمیم گیری و فرایند ها یمختلف بازاریابی در بازارها و سطوح مختلف ایجاد می نمایند.(میسون ، ۱۹۹۹ : ۴۱۸-۴۰۲)
پایان نامه
- در یک نظرسنجی ملی ، ویلیامز[۱۲۱] (۲۰۰۲) نشان داد تماشاگران نیز علاقه زیادی به دخالت دولت در ساخت و ساز استادیوم های فوتبال دارند.۸۰ درصد تماشاگران ۴۳ باشگاه لیگ های انگلستان معتقد بودند که استادیوم های فوتبال باید به صورت مشارکتی بین دولت، باشگاه ها و شرکت های تجاری ساخته شوند.
پیتز[۱۲۲] (۲۰۰۲) و اسلک[۱۲۳] (۱۹۹۶ ) در مطالعات خود لیگ های ورزشی را به عنوان یک محصول در نظر می گیرند. لیگ های ورزشی حرفه ای را می توان به عنوان محصول مورد نیاز تماشاگران ( مصرف کنندگان) در نظر گرفت. ایجاد تفریح و سرگرم کردن مخاطبان از خصوصیات لیگی است که افراد مشهور در آن مشغول می باشند( پیتز ،۲۰۰۲ : ۳۹-۳۲؛ اسلک ،۱۹۹۶ : ۶۹-۴۸ )
فصل سوم
۳-۱- مقدمه
پژوهش علمی همواره با نوعی مساله یا مشکل آغاز می گردد ، هدف آن پیدا کردن جواب مسائل با بهره گرفتن از روش های علمی است، دشوارترین گام در روند پژوهش مشخص کردن مساله مورد مطالعه است.( حیدرعلی، ۱۳۷۳ : ۲۰) برای انجام هر پژوهشی، روش تحقیق نقش اصلی و اساسی داشته و به منظور انجام یک تحقیق، با عنایت به اهداف و موضوع و نیز دامنه آن، بایستی روش تحقیق خاصی را انتخاب کنیم.در این بخش به روش شناسی پژوهش حاضر خواهیم پرداخت ، چگونه ی انتخاب نمونه های مورد بررسی ، نحوه ی جمع آوری داده ها ی مورد نیاز ، وسیله ی جمع آوری داده ها و نوع روش های آماری مورد کاربرد در این پژوهش معرفی خواهدشد.
۲-۳- سوالات تحقیق
روش های تامین مالی در باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران چیست؟
روش های تامین مالی باشگاه های فوتبال دسته یک انگلیس چیست؟
چه تفاوت ها و شباهت هایی بین روش های تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ای ایران و انگلستان وجود دارد ؟
۳-۳- مدل مفهومی
شکل شماره (۳-۱) : مدل مفهومی پژوهش
۳-۴- روش تحقیق
۳-۴-۱- از نظر هدف
این مطالعه از نظرهدف از نوع مطالعات کاربردی می باشد چرا که به دنبال ایجاد مدلی برای تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر در کشور می باشد.این پژوهش تنها به جنبه ی تئوریک نمی نگرد و به دنبال کاربردی نمودن موضوع در باشگاه های فوتبال حرفه ایی کشور می باشد. چون تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه ها، قانونمندی ها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می­شوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار می­گیرند. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر، تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود. (خاکی، ۱۳۸۷، ص ۲۰۲)
۳-۴-۲- از نظر روش
این پژوهش از نظر روش به شیوه ی توصیفی – تحلیلی اجرا خواهد شد.
۳-۴-۳- جامعه ی آماری تحقیق
جامعه در این پژوهش تمامی باشگاه های فوتبال لیگ برتر حرفه ایی ایران می باشد.که به قرار زیر تعریف می شود : باشگاه استقلال، نفت تهران ، صبای قم ، تراکتورسازی، سپاهان، ذوب آهن، پرسپولیس، شاهین، داماش گیلان، شهرداری تبریز، نفت آبادان، سایپا، فولاد، مس، راه آهن، ملوان،فجر سپاسی،مس سرچشمه می باشد.
۳-۵- نمونه آماری تحقیق و روش نمونه گیری
در این پ‍‍ژوهش نمونه با جامعه برابر می باشد و در واقع نمونه گیری ما از نوع سرشماری می باشد. در این پ‍ژوهش تمامی باشگاه های لیگ برتر فوتبال حرفه ایی ایران در این پژوهش شرکت کردند ، همانطور که در بالا اشاره شد تعداد این باشگاهها در فصل ۱۳۹۰-۱۳۸۹ هجده باشگاه می باشد. انتخاب کشور خارجی به عنوان الگوی مبنا در این مطالعه پیشرفته بودن لیگ حرفه ای فوتبال ، شفافیت در اطلاعات مالی و اقتصادی فوتبال ، موثق و قابل اعتماد بودن اطلاعات و تجارب حرفه ای آن ها در برگزاری لیگ های حرفه ای فوتبال بوده است. در نتیجه نمونه ی دیگر ۵ باشگاه دسته یک در لیگ برترفوتبال حرفه ایی انگلیس می باشد،که به لیگ جزیره نیز معروف بوده و اکثر مواقع مثلث قهرمانی لیگ برتر انگلیس را تشکیل می دهند که عبارتند از : منچستریونایتد، چلسی، آرسنال، منچستر سیتی ، لیورپول البته تمرکز ما در این پژوهش بیشتر بر باشگاه منچستر یونایتدبه دلیل موفقیت بیشتر در امر تامین مالی، موجود بودن صورت های مالی ، دسترسی بیشتر به اطلاعات و ‌شفافیت اطلاعات مالی آن خواهد بود.
۳-۶- روش های گردآوری داده ها
در این مطالعه ما از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته و همچنین جهت تکمیل داده های پژوهش از بررسی اسنادی که در این پژوهش صورت های مالی ( ترازنامه و صورت حساب سود وزیان ) باشگاه ها می باشد ، استفاده خواهیم کرد که در زیر شرح داده شده است .
از آنجا که پژوهش حاضر با هدف مطالعه تطبیقی چگونگی تامین مالی باشگاه های منتخب حرفه ایی فوتبال لیگ های برتر ایران و انگلیس هدایت می شود ،برای نیل به این هدف مراحل زیر را دنبال خواهیم کرد :
در بخش اول پژوهش به بررسی روش های تامین مالی باشگاه های حرفه ایی فوتبال لیگ برتر ایران می پردازیم، این پژوهش از نوع توصیفی – کاربردی بوده که در خلال آن از تحلیل اسنادی و پیمایش به طور آمیخته، استفاده خواهد شدکه ابزار در این قسمت علاوه بر پرسشنامه صورت های مالی باشگاه ها خواهد بود
- دربخش دوم پژوهش به مطالعه ی روش های تامین مالی باشگاه های حرفه ایی لیگ برتر انگلیس خواهیم پرداخت که انتخاب کشور انگلیس به صورت هدفمند از بین کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در زمینه ی ورزش فوتبال و مطرح بودن آن در جهان صورت گرفته است که علاوه بر پیشرفته بودن دسترسی به اطلاعات مالی این باشگاه ها نیز امکان پذیر باشد. در بخش دوم برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز مربوط به کشورهای منتخب با مراجعه به متون و بررسی مقالات داخلی و خارجی ، استفاده از منابع کتابخانه ای ، بانک های اطلاعاتی و اینترنت، سایت های باشگاه ها و سایر منابع موجود و همچنین اطلاعات و گزارش های سالانه مالی که به صورت رسمی شده از طرف باشگاه های لیگ برتر حرفه ایی انگلیس و لیگ برتر اروپا منتشر می شود ،‌ مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت.
- در بخش سوم به صورت مطالعه ی تطبیقی به بررسی و توصیف روش های تامین مالی باشگاه های حرفه ایی لیگ برتر ایران و باشگاه های دست یک انگلیس خواهیم پرداخت .
پس در حقیقت روش جمع آوری داده ها در این پژوهش از نوع ترکیبی است در حقیقت داده ها ی مورد نیاز در این پژوهش از طرق مختلف جمع آوری گردیده است که در ادامه به آن پرداخته می شود.برای جمع آوری داده های مورد نیاز از باشگاه ها ی لیگ برتر فوتبال حرفه ایی ایران ، ابتدا مکاتبه ای با مدیر آن باشگاه انجام گردید و سپس به باشگاه مراجعه کرده و پرسشنامه ی طراحی شده در این زمینه را به مدیر مالی باشگاه یا کارشناس اداری یا حسابدار باشگاه تحویل داده و پس از تکمیل نمودن دومرتبه مراجعه کرده و پرسشنامه ها تحویل گرفته می شد.
برای تکمیل اطلاعات و اطمینان از صحت اطلاعات صورت های مالی باشگاه ها هم ( ترازنامه و صورت سود و زیان ) مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات ازباشگاه های فوتبال لیگ برتر انگلستان از سایت های معتبر در این زمینه استفاده نموده همچنین از گزارش های سالانه ی باشگاه ها که در سایت های معتبر،مجلات پژوهشی معتبر افشا می گردد استفاده شد، همچنین با مکاتبه ی اینترنتی با مدیر مسوول مجله ی دلویتی و تاچ شماره هایی از این مجله را دریافت نمودیم که تنها مجله ی مالی است که اطلاعات مالی و صورت های مالی باشگاهها ی حرفه ایی فوتبال اروپا را افشا نموده و همچنین مقایسه ایی بین درآمد زایی باشگاه های حرفه ایی لیگ برتر اروپا انجام می دهد.
بر این اساس جمع آوری اطلاعات در این مطالعه هم از طریق پرسشنامه بوده و هم از اسناد و مدارک استفاده نموده و از اطلاعات موجود در سایت ها، مجلات و کتاب های معتبر علمی نیز در تکمیل اطلاعات بهره گرفتیم.در این پ‍ژوهش ۱۸ پرسشنامه بین باشگاه ها ی لیگ برتر فوتبال حرفه ایی ایران توزیع گردید، ۹پرسشنامه برگشت داده شد که ۲ مورد از آن ها معیوب بوده و از محاسبات کنار گذاشته شد.۹ باشگاه در این مطالعه با ما همکاری نکردند و به پرسشنامه ها پاسخ ندادند و صورت های مالی شان را نیز در اختیار ما قرار ندادند
۳-۷- اعتبار یابی ابزار پژوهش
مقصود از پایایی[۱۲۴] آن است که اگر ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله‌ی زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی از شاخصی به نام “ضریب پایایی” استفاده می‌کنیم و اندازه‌ی آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی “صفر” معرف عدم پایایی و ضریب پایایی “یک"، معرف پایایی کامل است. (خاکی، ۱۳۷۹، ص۲۴۵)
در این تحقیق برای سنجش پایایی پرسشنامه‌ها، یک مرحله پیش آزمون انجام گرفت. بدین صورت که ابتدا تعداد ۷ پرسشنامه در جامعه‌ی مورد نظر توزیع و جمع‌ آوری گردید و پس از وارد کردن داده‌ها، با بهره گرفتن از نرم افزار Spss ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید.

فرمول محاسبه‌ی آلفای کرونباخ به شرح زیر است.
j: تعداد زیرمجموعه‌ی سئوال‌های پرسشنامه
Sj2: واریانس نمرات هر زیر مجموعه
S2: واریانس کل
معمولاً آلفای کمتر از ۶،۰ پایایی ضعیف، ۶،۰ تا ۸،۰ قابل قبول و بالاتر از ۸،۰ نشان دهنده‌ی پایایی بالا می‌باشد. بدیهی است که هر چه این عدد به یک نزدیکتر باشد بهتر است.
در این تحقیق همانطور که ذکر شد پس از جمع‌ آوری داده‌ها از نمونه‌ی اولیه، داده‌ها وارد نرم‌افزار Spss گردید و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که ضریب موردنظر برای پرسشنامه‌ها ۸۳۱۳٫ تعیین گردید.

 

Cronbach’s Alpha N of Items
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...