با توجه به شکل(۳-۲۹)، M مقدار متوسط عمر ترانسفورماتور می‌باشد. در این پایان‌نامه بر اساس بارگذاری های مختلف و اعمال روش جدید پیشنهادی، عمر ترانسفورماتور که عاملی در تعیین قابلیت اطمینان می‌باشد مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

شکل ۳-۲۹ : توزیع نرمال عمر ترانسفورماتور

 

    • بدون در نظر گرفتن اثر بارگذاری و تقسیم بار به صورت مساوی در ترانسفورماتورهای موازی

 

در این حالت فرسایشی که توسط بارگذاری روی عمر ترانسفورماتور اثر می‌گذارد در نظر گرفته نخواهد شد. بنابراین در این حالت متوسط عمر ترانسفورماتور همان عمر استانداردی که شرکت سازنده تعیین می‌کند، در نظر گرفته می‌شود. برای به دست آوردن مقدار توزیع نرمال از جدول، رابطه زیر را خواهیم داشت:
پایان نامه - مقاله - پروژه
(۳-۸۰)

 

    • با در نظر گرفتن اثر بارگذاری و تقسیم بار به صورت مساوی در ترانسفورماتورهای موازی - روش متداول

 

اگر اثر بارگذاری روی عمر ترانسفورماتور در نظر گرفته شود بسته به شرایط بارگذاری این مقدار استاندارد می‌تواند بیشتر یا کمتر گردد. همان‌طور که درقسمت‌های قبلی توضیح داده شد مقدار متوسط عمری که معمولاً برای ترانسفورماتور در نظر گرفته می‌شود در حالت عملکرد پیوسته ترانسفورماتور در بار نامی می‌باشد به عبارت دیگر اگر دمای نقطه داغ ترانسفورماتور که یکی از عوامل اصلی ایجاد فرسایش می‌باشد به طور پیوسته ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد، مقدار عمر پیش بینی شده ترانسفورماتور صحت خواهد داشت. ولی در واقع این طور نیست و ترانسفورماتور در مدت بارگذاری سال های عمر خود ممکن است دچار اضافه باری ها و کم باری های بسیاری گردد و مقدار M کمتر و یا بیشتر از حالت عادی شود. دراین حالت مقدار عمر ترانسفورماتور با در نظر گرفتن اثر بارگذاری به صورت رابطه زیر محاسبه خواهد شد:
(۳-۸۱)
که در آن:
M: میانگین عمر ترانسفرمر با در نظر گرفتن بارگذاری (ساعت)
M : میانگین عمر ترانسفرمر بدون در نظر گرفتن بارگذاری (ساعت)
t : زمان بهره‌برداری (ساعت)
Faacu: ضریب تسریع فرسودگی تجمعی (ساعت)
برای به دست آوردن قابلیت اطمینان با بهره گرفتن از جدول توزیع نرمال خواهیم داشت:
(۳-۸۲)

 

    • با در نظر گرفتن اثر بارگذاری و کلید‌زنی متناوب بر اساس میزان عمر باقیمانده‌ی هرکدام از ترانسفورماتورها به صورت بهینه روی هر دو ترانسفورماتور - روش پیشنهادی

 

در این حالت بر اساس میزان عمر باقیمانده هر کدام از ترانسفورماتورها، تصمیم‌گیری در خصوص خاموش و روشن شدن هر کدام از ترانسفورماتورها انجام می‌شود و اثرات این روش بارگذاری بر عمر ترانسفورماتورها بررسی خواهد شد.
جهت مطالعه دقیق اثرات پارامترهای دیگر بر M در صورت اعمال روش بهره‌برداری پیشنهادی در این پایان‌نامه، اثر دمای محیط به صورت ساعتی و اثر حرارتی جریان هجومی بر دمای نقطه داغ سیم‌پیچ و تأثیر آن‌ ها روی M بر اساس روابط اشاره شده در بخشهای قبل، بررسی شده است.

 

            1. دمای محیط

           

           

       

       

 

همان‌طور که قبلاً گفته شد، دمای ترانسفورماتور به صورت دمای نقطه‌ی داغ در نظر گرفته می‌شود که از دمای محیط و بار ترانسفورماتور تأثیر می‌پذیرد. دمای محیط، هم به صورت مستقیم به واسطه تأثیرگذاری بر میزان بار مصرفی و هم تأثیر در حد بارگذاری ترانسفورماتور بر دمای ترانسفورماتور تأثیر می‌گذارد]۳۱[.
جهت اعمال دمای محیط در مطالعات بلند مدت لازم است تا دمای سال‌های آینده پیش‌بینی گردد. یکی از روش‌های پیش‌بینی دمای سال‌های آتی در نظر گرفتن افزایش یکنواخت دمای محیط به اندازه ۵/۳ درجه سانتی‌گراد در صد سال می‌باشد]۳۱ و ۳۲[.
از آنجاییکه مطالعات این پایان‌نامه به صورت ساعت به ساعت است، نیاز به دمای محیط ساعتی خواهیم داشت. از طرفی اطلاعات دمایی که سازمان‌های هواشناسی در اختیار قرار می‌دهند اغلب به صورت ساعتی نمی‌باشد، جهت دستیابی به دمای محیط ساعتی نیاز به اطلاعات هواشناسی سال‌های گذشته خواهد بود. بر اساس روشی که در این پایان‌نامه استفاده شده با داشتن متوسط بیشینه و کمینه دمای سالهای گذشته می‌توان دمای محیط ساعتی را با تقریبی قابل‌ قبولی به دست آورد]۳۱[.

 

(۳-۸۳)  
(۳-۸۴)  
(۳-۸۵)  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...