بررسی مبانی نظری و انتخاب مدل
تعریف متغییرها و سنجه های اندازه گیری
طراحی ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات اولیه تحقیق
جمع آوری داده ها و آماده سازی داده ها
جمع بندی مطالب
طراحی
اجرا
انتقال

 

 

 

طراحی طرح تحقیق
در هر تحقیقی قبل از اجرای واقعی (گردآوری و تحلیل داده ها و پاسخ گویی به سوالات تحقیق) لازم است تا طرح اجرای تحقیق بطور کامل طراحی و تدوین شود .فرایند طراحی تحقیق حاضر به سه مرحله کلی قابل تقسیم است .
مرحله اول : بررسی مبانی نظری
هدف این مرحله دستیابی به شناخت مورد نیاز از دورکاری و مدل های پذیرش دورکاری است .با انجام این کار مدل مفهومی تحقیق که رابطه بین متغییر های مورد مطالعه در این تحقیق را نشان می دهد نیز انتخاب یا توسعه داده میشود.
مرحله دوم : تعریف متغییر ها و سنجه های اندازه گیری
در این مرحله براساس مدل مفهومی تحقیق متغییر هایی که در این تحقیق باید اندازه گیری شوند به همراه سنجه ها یا شاخص ها ی اندازه گیری آنها تعریف می شوند . این کارها همان تعریف عملیاتی متغییر ها ست که اندازه گیری مفاهیم مرتبط با متغییرهای مذکور را امکان پذیر می سازد .
مرحله سوم : طراحی ابزار و روش های گردآوری داده
پس از تعریف عملیاتی متغییر ها می توان اقدام به طراحی ابزار گرداوری داده نمود . این ابزار باید قادر باشد داده های کافی و معتبر را برای اهداف تحلیلی گردآوری نماید .قسمت دوم این کار مرحله مربوط به طراحی روش گرد آوری داده یا طرح نمونه گیری و روش تحلیل داده هاست . بخش اعظم فصل سوم تحقیق اختصاص به تشریح ابزار گردآوری و روش تحلیل داده ها دارد .
پایان نامه - مقاله - پروژه
اجرای طرح تحقیق
پس از تهیه طرح تحقیق نوبت به اجرای طرح تحقیق می رسد .در این مرحله با بهره گرفتن از ابزارهای گرد آوری داده و روش نمونه گیری داده های مورد نیاز گرد آوری میشود .سپس داده ها ی گردآوری شده با بهره گرفتن از روش های تحلیل داده تحلیل شده و به سوالات و فرضضیات تحقیق پاسخ داده میشود .
انتقال
تحقیق زمانی مفید خواهد بود که دانش تولید شده به وسیله آن در اختیار افراد قرار گیرد .بر این اساس زمانی تحقیق کامل شده محسوب میشود که دانش آن در جامعه تسری پیدا کند .برای این کار گزارش این تحقیق در مرحله آخر و پس از انجام تمامی مراحل تهیه و منتشر میشود .
محدوده تحقیق
محدوده این تحقیق حاکثر شش ماه پس از تصویب نهایی تحقیق بوده است که از اردیبهشت ۱۳۹۰ تا آبان ۱۳۹۰ ادامه داشته است .محدوده مکانی این تحقیق شهر تهران است .مشتریان و مخاطبانی که این تحقیق مورد استفاده آنان است تمام کسانی است که صاحبان کسب و کار اعم از دولتی و خصوصی است که خواستار راه اندازی دورکاری و بهره مندی از مزایای این فناوری نوین هستند .محدوده موضوعی این تحقیق بررسی پذیرش دورکاری است .
محدودیت های تحقیق
محدودیت موضوعی : در این تحقیق کوشیده ایم تمامی عوامل موثر بر پذیرش ملموس را در مدل در نظر بگیریم علاوه بر این مولفه ها عوامل متعددی بر پذیرش دورکاری موثر است اما در محدوده تحقیق امکان بررسی همه عوامل وجودنداشته است . با به جریان افتادن دورکاری و متداول تر شدن آن در جامعه عوامل جدیدی موثر بر پذیرش دورکاری بروز خواهد کرد مانند احساس ایزوله شدن که هم اکنون در جامعه قابل سنجیدن نیست .
محدودیت زمانی :‌با توجه به گستردگی عملیات گردآوری داده های میدانی و زمان بر بودن آن عامل زمان به عنوان یک محدودیت اساسی در اجرای این تحقیق مطرح بوده است .
فصل دوم
ادبیات موضوع
مقدمه
فصل دوم این پژوهش اختصاص به مبانی نظری دارد.هدف از تدوین این فصل ایجادبستر نظری و تئوریک لازم در زمینه دورکاری و پذیرش آن بطور خاص است .بخش اول به معرفی دورکاری اختصاص دارد .تعاریف و مزایا و مشکلات پیش روی دورکاری و انواع دورکاری در این بخش بررسی شده است .همچنین در این بخش تاریخچه و روند رشد و توسعه دورکاری بررسی شده است .بخش دوم به مدل های پذیرش فناوری اختصاص دارد.
مفاهیم
“دورکاری” روشی برای کار کردن به روشی مستقل از محیط جغرافیایی اداره یا شرکت است. با بهره گرفتن از ابزارها و تجهیزات انفورماتیکی، مخابراتی و متدهای انعطاف پذیرسازی که از سوی سازمان مربوطه ارائه می شود می توان در این شیوه کار کردن تسهیل ایجاد کرد. “دورکاری"، مفهومی است که به شدت با تکامل فناوریهای انفورماتیکی و توسعه شبکه های اینترنت و اینترانت گره خورده است.دورکاری، تکنیکی برای کارکردن در محیطی خارج از اداره است. این شیوه به شاغل اجازه می دهد که کار را در محیطهای مختلف در حرکت و یا در خانه به صورت آزادانه انجام دهد و در نتیجه به افراد اجازه می دهد که در کجا و چگونه کار کنند.دورکاری انواع مختلفی دارد که شامل دورکاری از خانه، دورکاری از مرکز ماهواره ای، دورکاری از مرکز راه دور و دورکاری موبایل می شوند.ابزارهایی به طور عادی برای دورکاری استفاده می شوند شامل پست الکترونیک (ایمیل)، چت، اتصال مستقیم به شبکه های شرکتی، VOIP (تلفن از راه اینترنت از طریق سرویس اسکایپ) و سرویسهای ویدیوکنفرانس می شوند. پدیده دورکاری مواردی از قبیل ساختار فناوری، فرهنگ کار، شرایط بازار، گسترش ICT (فناوری ارتباطات و اطلاعات)، فرهنگ نوآوری، سیاستهای دولتی و الگوهای آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهد.
تعریف دورکاری
دورکاری که هنوز گاهی اوقات با واژه “ارتباط از راه دور” می‌آید به طور مفهومی نوعی کار “هرجا- هر وقت” تداعی شده است. در اصل این تعریف شامل کار در مراکز دورکاری (جایی نزدیک به خانه به نسبت مکان معمولی) که کارکنان آن فرصت انجام کار از خانه را دارند.روشن است که همه کاری مناسب دورکاری نیست برای مثال وظایفی که نیازمند ارتباط رو در رو است و یا در تعامل با تجهیزاتی است که در محل کار وجود دارد. هر چند با رشد تکنولوژی‌های براساس کامپیوتر وظایف بیشتری قابلیت اجرای دورکاری دارند. وظایفی مثل کار با پردازشگرهای متنی – حسابداری – برنامه نویسی کامپیوتری – طراحی – سرویس سنتری – کنترل کیفیت – مراقبت سلامتی می‌تواند از خانه انجام شود.
همچنین به خاطر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاهش هزینه‌ها به همراه مزایای بی شماری که دورکاری داشته، تا سال ۲۰۰۶ تعداد آمریکاهایی که به کارکنان اجازه حداقل یک روز از ماه کار در خانه را می‌داند از ۹٫۹ میلیون به ۱۲٫۴ میلیون رسیده است. با احتساب کارکنان قراردادی حدوداٌ ۵ درصد کارکنان کل آمریکا دورکار هستند.[۱۷] بسیاری شرکت‌ها مخصوصاٌ در بخش مالی – آی تی و بخش های ارتباطی فرصت دورکاری را پیشنهاد می‌دهند.
برخی از سازمان‌ها رویکردی برون سپاری داشته و بر اساس مدل ” کار در خانه” عمل می‌کنند گاهاٌ به نام‌های کار مجازی یا کار از راه دور اطلاق می‌شود. با افزایش رقابتی شدن سرمایه انسانی و موج بازنشستگی دورکاری سبک کاری جدیدی برای کارکنان سن و کارکنان جوانی که به دنبال کار منعطف هستند ارائه می‌کند.[۱۸] مفهوم استخدام کارکنان مسن‌تر در طرح دورکاری توسط رئیس برنامه دورکاری آمریکا ارائه شد و با اقبال عمومی مواجه شد. هر چند اکثریت کارها فرصت دورکاری را به کارکنان پیشنهاد نمی‌دهند و وقتی هم پیشنهاد می‌شود در اهداف زمانی که باید از خانه کار کند بسیار محدود هستند (Potter 2003)
تعاریف متعددی از دیدگاه های مختلفی برای دورکاری ارائه شده که در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:
دورکاری توافقی کاری براساس تکنولو‍ژی اطلاعاتی و ارتباطی است که توسط کامپیوترها – پراسسورها – ترمینال‌ها – تلفن و فکس و ایمیل و مودم و … امکان پذیر شده است.دورکاری استفاده از کامپیوترها و تکنولو‍‍‍‍‍ژی ارتباطی را با انعطاف مکان کاری فراهم آورده است.همانطور که مرزهای جغرافیایی و سازمانی محل‌های کاری متمرکز را برداشته است.[۱۹]
تعریف دورکاری به بیان دیگر در بیانیه فدرال آمده است :توافق کاری که کارکنان وظایف اداره ای خود را در خانه و یا دیگر مکان های کاری از لحاظ جغرافیایی که راحت و مناسب می دانند انجام دهند.کارکنانی دورکار محسوب می شوند که حداقل دو روز در هفته از ۴۸ هفته کاری در سال را دورکار باشند[۲۰]
“جک نیلز” که به عنوان ” پدر دورکاری” از او یاد می شود دورکاری را هرگونه شکلی از به کارگیری فناوری های اطلاعاتی به جای مسافرتهای مربوط به کار و حرکت کار به سمت کارکنان، به جای حرکت کارکنان به سوی کار تعریف می کند [۲۱]
لغت دورکاری به عنوان کار در خانه ترجمه می شود هر چند که انواع دیگری از دورکاری وجود دارد. عنصر معمول برای مفهوم دورکاری خانه نیست . استفاده از کامپیوتر و ارتباطات الکترونیکی معنی شکل و هدف کار را تغییر داده است.تعریف از دورکاری به دو دسته تقسیم می شود:از یک طرف آن هایی که به موقعیت مکانی دورکاران توجه دارند از طرف دیگر آن هایی که به استفاده از کامپیوتر و وسایل ارتباطی تکیه می کنند. در گروه اول تاکید بر برداشت شخص از اداره سنتی است. از دید موقعیت مکانی کارکنان و تاکید بر این که در دورکاری مهم این است که از مکانی که دیگر کارکنان کار می کنند دور باشند . گروه دوم یعنی آن هایی که به استفاده از کامپیوتر و ابزارهای ارتباطی به عنوان ابزاری برای شخص دورکار تاکید دارند.این گروه معتقدند وقتی می توانیم صحبت از دورکاری کنیم که یک ارتباط انتقال داده ای بین واحدهای از راه دور و واحدهای شرکت داشته باشیم[۲۲]
دورکاری شیوه ای انعطاف پذیر در کارکردن است که طیف وسیعی از فعالیتهای کاری و همه کسانی که امکان کارکردن در بخش مهمی از زمان کاری، در مسافتی دور از کارفرما یا دور از مکان مرسوم کار را دارند، در بر می گیرد. نباید به اشتباه تصور کرد که افرادی که دورکاری انجام میدهند ضرورتاً باید جزو افرادی باشند که برای خودشان کسب و کاری دارند و فقط در صورت داشتن کسب و کار خودشان میتوانند از راه دور کارهایشان را انجام دهند. دورکاری همیشه شامل استفاده از ارتباطات راه دور برای برقراری ارتباط میان کارفرما و کارمند می باشد[۱]
دور کاری در مکانی مستقل از مکان کارفرما انجام می گیرد، مکانی که بنابر تمایل فردی شخص دورکار یا سازمانی که او برایش کار می کند، می تواند تغییر کند و نیز کاری است که اساسا متکی بر فناوری ارتباطات است و نتایج کار به صورت از راه دور برای کارفرما ارسال میشود. لازم به ذکر است که که برقراری تماس ممکن است از طریق مخابراتی نباشد بلکه می توان از طریق خدمات پستی یا پیک نیز به این کار اقدام کرد . [۱]
دورکاری پدیده ای است که در جوامع اطلاعاتی رونق یافته و محدودیت زمانی و مکانی در اجرای وظایف شغلی را با بهره گیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات از بین می برد لذا خروجی یا نتیجه کار بیش از هر عامل دیگر موردتوجه است[۲۳]
دورکاری رویکردی از کار است که در آن کارکنان می توانند دور از محل اداره، در زمان دلخواه خود، با بهره گرفتن از فناوری های پیشرفته ارتباطات راه دور و رایانه کار کنند و سپس نتایج کار را به صورت الکترونیکی،به اداره یا محل دیگری منتقل کنند[۲۴]
از دید ما اگر می خواهیم به مفهوم دورکاری بپردازیم باید هر دو بعد را در نظر بگیریم. از یک طرف فاصله فیزیکی لازم است و از طرف دیگر استفاده از کامپیوتر و دیگر سخت افزارها در کنار ارتباط انتقال داده ای که معاشرت دورکار را با دیگر هم کاران و روئسایش امکان پذیر می سازد. دریک جمع بندی از تعاریف قبل می توان گفت:دورکاری روشی برای سازماندهی کار بر مبنای ایجاد انعطاف زمانی و مکانی در انجام کار، بااستفاده از قابلیت های فناوری اطلاعات است.
دورکاری در مقابل Telecommuting

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...