پایان نامه های کارشناسی ارشد درباره :ارائه مدل جدیدی از مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش و بررسی ... |
عرشهها و پانلهای باربر میتوانند سطوح مناسبی برای ساخت کفها، سقفها و دیوارها فراهم آورد.
عرشهها و پانلهای باربر نه تنها در برابر بارهای عمود بر سطوح آنها مقاومت می کنند، بلکه میتوانند به عنوان دیافراگمهای برشی برای مقاومت در برابر نیروی داخل صفحهای آنها، درصورتیکه به اندازه کافی و به خوبی به هم و به اعضای تکیهگاهی متصل باشند، عمل کنند.]۲۳[
شکل ۴-۱: مقاطع سردنورد شده
در مقایسه با سایر مصالح، برای فولاد سرد نورد شده میتوان خصوصیات متعددی از جمله سبکی، مقاومت و سختی بالا، کیفیت یکنواخت، قابلیت بازیافت مصالح و غیره را متصور شد.
ترکیب مزیتهای فوق می تواند منجر به صرفهجویی اقتصادی قابل توجه در ساخت شود.
تعریف اصطلاحات عمومی
اصطلاحات تعریفشده در زیر در طراحی فولاد سرد نورد شده استفاده می شود ]۲۳[:
جزء فشاری سختنشده[۴۲] :
یک جزء فشاری سختنشده، جزء فشاری تختی است که فقط در یک لبه موازی جهت تنش سخت شده باشد. علاوه برآن، بخشی از ورق پوششی در مقطع ساختهشده به طرف بیرون از مرکز اتصال نیز به عنوان جزء فشاری سختنشده در نظر گرفته می شود چناچه فواصل وسایل اتصال به اندازه کافی به هم نزدیک باشد.
شکل ۴-۲: جزء فشاری سختنشده
جزء فشاری سختشده یا قسمتی سختشده[۴۳] :
یک جزء فشاری سختشده یا قسمتی سختشده، جزء فشاری تختی است که در هر دو لبه موازی جهت تنش به وسیله جان، بال، لبه سخت کننده، سخت کننده میانی یا موارد مشابه سخت شده باشد.
شکل ۴-۴: جزء فشاری سختشده چندگانه
شکل ۴-۳: جزء فشاری سختشده
جزء سختشده چندگانه[۴۴] :
یک جزء سختشده چندگانه جزئی است که بین جانها، یا بین جان و لبه سختکننده، به وسیله سختکننده های میانی که موازی جهت تنش هستند، سخت شده باشد. بخش بین سختکنندهها یا بین جان و سختکننده میانی یا بین لبه و سختکننده های میانی زیر جز[۴۵] نامیده می شود.
زیرجزء
عرض تخت[۴۶] :
عرض تخت که در طراحی اعضای فولادی سرد نورد استفاده می شود، عرض قسمت تخت جزء بوده و شامل بخش خمشده مقطع نمی باشد. برای بالهای غیر سختشده، عرض تخت w عرض پیش آمده بال میباشد که از انتهای خم نزدیک جان تا لبه آزاد بال اندازه گیری می شود.
شکل ۴-۵: عرض تخت
عرض موثر طراحی[۴۷] :
عرض موثر طراحی ،b، عرض کاهش یافته طراحی برای محاسبه خواص مقطع اعضای خمشی و فشاری میباشد، چنانچه نسبت عرض تخت به ضخامت جزء از حد مشخصی تجاوز کند.
شکل ۴-۶: عرض موثر طراحی
شکلپذیری فولاد سرد نورد شده
شکلپذیری به صورت «محدودهای که مصالح می تواند تغییر شکل پلاستیک را بدون پارگی تحمل کند» تعریف می شود. شکلپذیری نه تنها در مرحله شکل دادن مورد نیاز است، بلکه برای باز توزیع تنش پلاستیک در اعضا و اتصالات، هنگامی که تمرکز تنش وجود داشته باشد، لازم است. شکلپذیری مورد نیاز برای اعضای سازهای سرد نورد شده اساسا بستگی به نوع کاربرد و مناسب بودن مصالح دارد.]۲۳[
شکلپذیری می تواند توسط آزمایش کشش، آزمایش خمش و آزمایش ضربه در قطعه دارای شکاف، اندازه گیری می شود. میزان تغییر طول نسبی ماندگار قطعه در آزمایش کشش به طور وسیع برای نشان دادن شکلپذیری استفاده می شود.
اندازه گیری شکلپذیری در آزمایش کشش استاندارد دربرگیرنده شکلپذیری موضعی و شکلپذیری یکنواخت میباشد. شکلپذیری موضعی به تغییر طول موضعی در ناحیه شکست نهایی اطلاق می شود. شکلپذیری یکنواخت قابلیت نمونه کششی مشخصه را برای فراهم کردن تغییر شکلهای نسبی پلاستیک قابل توجه در تمام طول عضو قبل از باریکشدگی مقطع نشان میدهد.
برای تفکیک تقریبی فولادهای با شکلپذیری کم از فولادهای با شکلپذیری زیاد پیشنهاد می شود که: ۱) حداقل تغییر طول نسبی در نمونه آزمایشی به طول ۲ اینچ حداقل برابر ۱۰% باشد و ۲) حداقل مقاومت کششی به نقطه جاری شدن ( Fu/Fy ) برابر ۰۸/۱ باشد. این محدودیتها در بخش A-3-3-1 ویرایش سال ۱۹۸۶ ضوابط AISI بیان شده است و برای اعضای سازهای و اتصالات بهکار میرود. این الزامات حداقل، شکلپذیری کافی را تضمین می کند. ]۲۲[
اصول طراحی
موسسه آهن و فولاد آمریکا دو نوع ضوابط جداگانه برای طراحی اعضای سازهای فولادی سرد نورد شده، اتصالات و مجموعههای سازهای منتشر کرد]۲۲[. یکی مربوط به روش تنش مجاز طراحی[۴۸] (ASD) و دیگری مربوط به روش ضریب بار و مقاومت[۴۹] (LRFD) میباشد. این دو ضابطه طراحی در سال ۱۹۹۶ در قالب استاندارد واحدی با هم ترکیب شد. هر دو روش اکنون به یک اندازه مورد قبول طراحی سازههای سرد نورد میباشد، هر چند منجر به نتایج طراحی یکسانی نشود.
طراحی به روش تنش مجاز ( ASD )
در این روش، مقاومتهای مورد نیاز (نیروهای محوری، لنگر خمشی، نیرو برشی و غیره) برای اعضای سازهای و اتصالات، با در نظر گرفتن بارهای سرویس در تمام ترکیب بارهای آیین نامهای محاسبه می شود.
مقاومت مجاز طراحی به وسیله مقاومت اسمی و ضریب اطمینان معلوم تعیین می شود که مقاومت اسمی یا ظرفیت جزء یک عضو برای یک حالت حدی یا یک مود گسیختگی مورد نظر میباشد که با داشتن روابط موجود با بهره گرفتن از خواص مقاطع و خواص مصالح محاسبه می شود. ضرایب اطمینان برای جبران عدم قطعیتهای ذاتی در طراحی، ساخت و نصب اجزای سازهای و اتصالات و همچنین عدم قطعیت در تخمین بارهای وارده میباشد.
طراحی به روش ضریب بار و مقاومت طراحی ( LRFD )
در طراحی به روش LRFD از ضرایب دوگانه بار و مقاومت استفاده می شود، تا این که بهبودی در طراحی فراهم آید که در آن درجات متفاوت عدم قطعیتها و تغییرات تحلیل، طراحی، بارگذاری، خواص مواد و ساخت به حساب آورده شود. شکل طراحی برای تامین نیاز ایمنی سازه با معادله ۴-۱ بیان می شود:
۴-۱
مقاومت اسمی Rn ، کل مقاومت جزء یا عضو برای حالت حدی مورد نظر میباشد، که با بهره گرفتن از خواص مقطع و مصالح، مطابق معیارهای قابل کاربرد طراحی محاسبه می شود. ضریب مقاومت ، مربوط به عدم قطعیتها و تغییرات ذاتی در Rn میباشد که معمولا کمتر از واحد میباشد. اثرات بار Qi نیروهایی در مقطع میباشند که از تحلیل سازه مشخص میشوند و ضرایب بار مربوط میباشد که برای به حساب آوردن عدم قطعیتها و تغییرات بارهای اعمالی به کار برده می شود. ضرایب بار معمولا بیشتر از واحد میباشد.
مزیتهای روش LRFD عبارتند از : ۱) عدم قطعیتها و تغییرات انواع بارهای متفاوت و مقاومتها با احتساب ضرایب مختلف منظور می شود و ۲) با بهره گرفتن از تئوری احتمالات، تمام طراحیها به طور ایدهآل به قابلیت اطمینان متناسب دست پیدا می کند. بنابراین، روش LRFD بستری برای طراحی منطقیتر و صحیحتر نسبت به طراحی به روش تنش مجاز فراهم میآورد.
مقاومت پس از کمانش و عرض موثر طراحی
برخلاف اعضای سازهای یک بعدی مانند ستونها، اجزای سختشده فشاری ورقها در تنش کمانشی گسیخته نمی شود. بار اضافی توسط عضو، پس از کمانش از طریق بازتوزیع تنش تحمل می شود. این پدیده به مقاومت پس از کمانش مشهور است و در نسبت بزرگ عرض به ضخامت (w/t) دارای اهمیت بیشتری است.
مکانیزم عمل پس از کمانش به آسانی در مدل ورق نشان داده شده در شکل ۴-۷ قابل مشاهده است. در لحظهای که ورق شروع به کمانش می کند، میلههای افقی در شبکه مدل همانند میلههای مهاری برای تقابل با افزایش تغییر مکان میلههای فشاری طولی عمل می کند.
شکل ۴-۷: مدل ورق مربعی برای عملکرد پس از کمانش
توزیع تنش در ورق قبل از کمانش یکنواخت میباشد که در شکل ۴-۸-الف نشان داده شده است. بعد از کمانش، بخشی از بار قبل از کمانش ناحیه مرکزی نوار به بخش لبهای ورق منتقل می شود. در نتیجه، توزیع تنش غیر یکنواختی ایجاد می شود که در شکل ۴-۸-ب نشان داده شده است. باز توزیع تنش تا وقتیکه تنش لبهای به نقطه جاری شدن فولاد برسد، ادامه مییابد و آنگاه ورق شروع به گسیخته شدن می کند. این حالت نیز در شکل ۴-۸-پ نشان داده شده است.
( پ )
(ب )
( الف )
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-07-28] [ 03:05:00 ب.ظ ]
|