۳) جانسون و جانسون (۲۰۰۰ ) پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی A و B با احساس فشار روانی ( میزان استرس ) روی ۱۰۰ نفر دانش آموز دبیرستان انجام دادند . از میان این تعداد ۵۰ نفر تیپ A و ۵۰ نفر در تیپ B که بر اساس پرسشنامه ۲۸ سوالی به دست آورد مشخص شدند سپس این تعداد را با تست سازگاری هولمز راهه آزمون کرد . پس از مشخص شدن میانگین نمرات هر گروه با بهره گرفتن از گروه t ، معنی داری بین تیپ های شخصیتی با احساس فشار روانی وجود داشت . این پژوهش نشان می‌دهد که میزان استرس پذیری هر فرد چگونه است و چگونه می توان افراد را با توجه به ویژگی‌های شخصیتی ، میزان استرس پذیری آن ها را کاهش دهیم ، سطح تحمل افراد را تقویت کنیم و سازگاری افراد را افزایش دهیم .

 

روش تحقیق :

 

روشی که در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها به کار رفته است روش توصییفی می‌باشد . چون در این تحقیق امکان دستکاری متغیر مستقل وجود نداشت و نمی توان مانند یک تحقیق آزمایشگاهی عمل کرد ‌بنابرین‏ از روش تجزیه و تحلیل توصیفی استفاده شده است .

 

در این نوع تجزیه وتحلیل، پژوهشگر دادهای جمع‌ آوری شده ر با بهره گرفتن از آمار توصیفی، خلاصه وطبقه بندی می‌کند. به عبارت دیگر، در تجزیه وتحلیل توصیفی پژوهشگر ابتدا دادهای جمع‌ آوری شده را با تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی خلاصه می‌کند، معروف‌ترین در عین حال پرمصرف ترین شاخص های آماری توصیفی عبارت اند از: میانگین ، مینه ،انحراف استاندارد (دلاور ،۱۳۸۵، ص ۲۹۲)

 

جامعه : جامعه عبارت ست از گروهی از افراد، اشیاء یا حوادث که حداقل دارای یک صفت یا ویژگی مشترک هستند. جامعه فقط به گروهی از افراد محدود نمی شود در پژوهش واژه جامعه به کلیه افرادی اطلاق می شود که عمل تعیین پذیری به آن ها صورت می‌گیرد ماهیت پژوهش تعیین کنند ، دامنه جامعه است، یک جامعه از نظر اندازه یا حجم ممکن است یک درس، میلیون‌ها انسان یا حادثه باشد و هدف نهایی در آمار های استنباطی بر آورد ویژگی جامعه است (دلاور، ۱۳۸۳، ص ۹).

 

در این تحقیق جامعه مرد پژوهش، تمام دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ می‌باشد که تعداد آن ها ۴۸۸۹ می‌باشد.

 

تعریف نمونه:

 

نمونه گروهی از اعضای یک جامعه تعریف شده است که اطلاعات مورد نیاز پژوهش به کمک آن ها حاصل می شود و نمونه عبارت است از زیر جامعه ای که از کل جامعه انتخاب می شود و معرف آن است. نمونه بایستی معرف یا نماینده واقعی جامعه باشد. مراد از معرف یا نماینده واقعی بودن این است که بین ویژگی های نمونه و جامعه ای که نمونه از آن انتخاب شده است شباهت تقریباً کاملی وجود داشته باشد. بر اساس این شباهت است که بر آورد جامعه امکان پذیر می شود. معرف یا نماینده واقعی بودن نمونه غالباً از طریق انتخاب نمونه به صورت تصادفی امکان پذیر می شود. نمونه گیری از طریق آن هر فرد یا هر عضو جامعه شناس مساوی جهت انتخاب شدن را دارد. انتخاب تصادفی پژوهشگر را مطمئن می‌کند که تنها شانس ملاک انتخاب اعضای تشکیل دهنده است نه چیزی دیگر . البته می توان از جامعه نمونه های مختلف با حجم های متفاوت انتخاب کرد ( همان منبع ص ۱۰ ) .

 

نمونه در این پژوهش تعداد ۲۷ نفر پسر و ۲۳ نفر دختر که مجموعاً برابر ۵۰ نفر می‌باشد که در مقطع متوسطه مشغول به تحصیل اند که این تعداد به صورت تصادفی و به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و این تعداد برابر ۱ درصد جامعه مورد پژوهش می‌باشد .

 

روش نمونه گیری :

 

روش نمونه گیری که در این تحقیق انجام گرفته است از نوع طبقه ای بوده است و به صورت تصادفی طبقه ای نمونه گیری انجام گرفته است .

 

نمونه گیری تصادفی طبقه ای فرآیندی است که از طریق آن به زیرگروه های واقعی یا به طبقه های انتخاب شده به عنوان بخشی از آنچه در جامعه وجود دارد دست می یابیم از این روش زمانی استفاده می شود که محقق علاقه مند است اطمینان حاصل کند که هر یک از طبقه های موجود در جامعه ، در نمونه او حضور دارد . مزیت نمونه گیری تصادفی طبقه ای در این است که روش مورد بحث احتمال معرف بودن نمونه را به ویژه در شرایطی که نمونه ها خیلی بزرگ نباشد افزایش می‌دهد ( دلاور ، ۱۳۸۷ ، ص ۹۵ ) .

 

نمونه گیری طبقه ای :

 

در برخی از موارد پژوهش که در آن جامعه مورد پژوهش شامل چند طبقه می‌باشد ، در اینگونه موارد اگر از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شود امکان دارد نمونه ی به دست آمده از یکی یا دو تا از طبقات جامعه باشد ، به عبارت دیگر نمونه ی انتخاب شده نماینده ی واقعی جامعه مورد نظر نباشد ‌بنابرین‏ برای حل این مشکل از نمونه گیری طبقه ای استفاده می شود . در این روش درصد آزمودنی هایی که به صورت تصادفی از هر گروه انتخاب می شود برابر درصد هان گروه در جامعه مورد نظر است ، چنانچه در چنین شرایطی از روش نمونه گیری طبقه ای استفاه نشود ، هر نوع تجزیه و تحلیلی که برای اطلاعات جمع‌ آوری شده از نمونه به عمل آید نامناسب و موجب نتیجه گیری غلط خواهد شد . روش نمونه گیری طبقه ای در مطالعاتی که محقق قصد مقایسه زیرگروه های مختلفی را دارد مناسب است به طور خلاصه در روش نمونه گیری طبقه ای محقق مطمئن است نمونه انتخاب شده بر اساس ویژگی ها و عواملی که اساس آن طبقه ای است ، نماینده ی واقعی جامعه مورد نظر خواهد بود ( دلاور ، ۱۳۸۵ ، ص ۱۹ ) .

 

جامعه و نمونه در این پژوهش :

 

در این پژوهش ، جامعه ، تمام دانش اموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ می‌باشد و نمونه ی انتخاب شده در این پژوهش تعداد ۲۷ دانش آموز پسر و ۲۳ دانش آموز دختر می‌باشد که این تعداد برابر یک درصد جامعه ی مورد پژوهش است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طبقات جنسیت

 

شاخص آماری

پسر دختر جمع کل فراوانی هر طبقه ۲۵۵۲ ۲۳۳۷ ۴۸۸۹ نسبت هر طبقه در جامعه ۵۳% ۴۷% ۱۰۰% نسبت نمونه در جامعه ۲۷ ۲۳ ۵۰

 

 

ابزار پژوهش :

 

در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شده است :

 

    1. پرسشنامه شخصیتی آیزنک ( درون گرایی و برون گرایی ) : این پرسشنامه استاندارد بوده و شامل ۱۹ سؤال است که سه سؤال آن مختص خانم ها و سه سؤال آن مختص آقایان می‌باشد و ۱۶ سؤال مشترک است و همه سؤالات چند تستی است و هر قسمت و گزینه ی آن امتیازی در جهت درون گرایی و برون گرایی دارد . ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این سؤالات افراد را در دو تیپ شخصیتی درون گرا و برون گرا قرار می‌دهد .

 

  1. پرسشنامه تعیین سنجش سازگاری بل ( فرم بزرگسالان ) : این پرسشنامه استاندارد بوده و شامل ۱۶۰ سؤال است که آزمودنی‌ها به سؤالات به صورت بلی – خیر پاسخ می‌دهند در این ‌پاسخ‌گویی‌ جواب غلط وجود ندارد این تست در ‌بی‌سوادان کاربرد ندارد .

اعتبار یا پایایی :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...