طرح های پژوهشی انجام شده درباره تحلیل ساختاری رویکردهای مربوط به همراستائی استراتژیک سازمانی و پیادهسازی آن- فایل ... |
![]() |
طراحی
تامین
علمیات اجرایی در کارگاه
راهاندازی و صحهگذاری
تحویل گارانتی
شکل ۴- ۱- نقشه فرآیندی سازمان (فرآیندهای اصلی)
با مبنا قرار دادن فرآیندهای معینشده در بالا، در گام دوم، شاخصهای فرآیندی سازمان تعیین میشوند. این شاخصها نیز برای اهداف تدوینشده در منظرهای فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری کارت امتیازی متوازن سازمان، استخراج میشوند. در جدول ۴-۱ کارت امتیازی متوازن سازمان فرآب در دو بعد فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری به همراه اهداف و سنجههای هریک ارائهشده است. طبق این جدول ارتباط مابین اهداف استراتژیک و شاخصها قابل تبیین میباشد. تعداد اهداف و شاخصهای متناظر نیز ازلحاظ محاسباتی مناسب میباشد و نیازی به غربالسازی شاخصها نیست.
با تبیین ارتباط مابین شاخصها با اهداف استراتژیک، حال میبایستی ارتباط مابین فرآیندها و شاخصها بررسی گردد. برای این منظور، در گام بعدی پرسشنامهای در سطح سازمان توزیع گردید. طراحی پرسشنامه بر مبنای اطلاعات بهدستآمده در دستور کار قرار گرفت. نمونه پرسشنامه در پیوست الف آورده شده است. طی مشورتهایی که در گردآوری اطلاعات با مدیران و صاحبنظران صورت گرفت، شاخصهای استراتژیک سازمانی، ازنظر خبرگان سیستم، قابل بهرهبرداری بهعنوان شاخصهای فرآیندی بودهاند. لذا از شاخصهای استراتژیک در وجوه فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری جهت شناسایی تاثیرگذارترین شاخصها بر فرآیندهای اصلی بهره گرفته شد و ضمن کسب موافقت استاد راهنما در قالب جداول مقایسات زوجی گنجانده شد تا این شاخصها برای هر یک از فرآیندها امتیازدهی و رتبهبندی شوند. ازنظر خبرگان و کارشناسان مرتبط (جدای از جامعه پاسخگوی نهایی) در طراحی اولیه پرسشنامه بهره گرفته شد و پس از تائید استاد راهنما، پرسشنامه مذکور در سطح اعضای کمیته کارت امتیازی متوازن سازمان و خبرگان سیستم توزیع شد. پرسشنامهها در قالب جداول مقایسه دوبهدوی شاخصها توزیع شدند. یک جدول شامل شاخصهای وجه فرآیندهای داخلی و دیگری شامل شاخصهای وجه رشد و یادگیری بوده است، درحالیکه در هر جدول شاخصها به ازای یکی از فرآیندهای اصلی نسبت به یکدیگر مقایسه و بر مبنای متغیرهای زبانی، که در بخش ۳-۲-۳ عنوان و درجدول ۳-۱ ارائه گردید، قیاس و پاسخ داده میشوند. درنتیجه با وجود ۷ فرایند اصلی، ۱۴ جدول دوگانه شامل ۱۴۷ سوال در اختیار هر صاحبنظر قرار گرفت.
با توزیع هر پرسشنامه، یک وقت مصاحبه از هر صاحبنظر گرفته شد تا اطلاعات لازم جهت پاسخدهی به سوالات و چارچوب موضوع، برای آنها شرح داده شود. پس از ارائه توضیحات لازم و پاسخ به پرسشهای صاحبنظران، طی یک بازه ۳ هفتهای پاسخها گردآوری گردید. درمجموع ۲۰ پرسشنامه در سطح سازمان، در اختیار مدیران، اعضای کمیته کارت امتیازی متوازن و متخصصان قرار گرفت. از این تعداد ۴ پاسخ گردآوری گردید، که به دلیل گذشت ۳ هفته و کمبود وقت، پژوهش با مبنا قرار دادن همین تعداد پاسخ، ادامه یافت. از این ۴ پاسخدهنده ۳ نفر دارای تحصیلات فوقلیسانس و یک نفر دارای مدرک لیسانس بوده است. رده سنی پاسخدهندگان بین ۳۰ الی ۴۵ سال متغیر بوده است. دو نفر از پاسخدهندگان دارای سابقه کاری بیش از ۲۰ سال و دو نفر دیگر دارای سابقه کاری بین ۱۰ الی ۱۵ سال بودند. همه افراد دارای مدرک تحصیلی مهندسی صنایع میباشند. سه نفر دارای سمت مدیر در سازمان و یک نفر دارای سمت جانشین مدیر هستند.
جدول ۴- ۱- کارت امتیازی سازمان (دو بعد فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری)
وجوه کارت امتیازی متوازن | اهداف استراتژیک | سنجهها |
۱٫ وجه فرآیندهای داخلی | ۱-۱٫ تطابق زمانبندی | تحقق برنامه |
۱-۲٫ توسعه زنجیره تامین | مشارکتهای استراتژیک با پیمانکاران | |
۱-۳٫ افزایش عمق ساخت | محصولات ساختهشده | |
۱-۴٫ بهبود مدیریت دعاوی | تحقق دعویa | |
۲٫ وجه رشد و یادگیری | ۲-۱٫ توسعه جانشین پروری | نسبت جانشینهای تربیتشده |
۲-۲٫ ارتقای تکنولوژی کنترل و مدیریت اطلاعاتb | نسبت نرمافزارهای بهرهبرداری شده | |
۲-۳٫ افزایش رضایت کارکنان | میزان رضایت | |
۲-۴٫ توسعه مدیریت دانش | تجربیات و دانشهای ثبتشده |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-07-28] [ 01:53:00 ب.ظ ]
|