طراحی
تامین
علمیات اجرایی در کارگاه
راه‌اندازی و صحه‌گذاری
تحویل گارانتی
شکل ۴- ۱- نقشه فرآیندی سازمان (فرآیندهای اصلی)
با مبنا قرار دادن فرآیندهای معین‌شده در بالا، در گام دوم، شاخص‏های فرآیندی سازمان تعیین می‏شوند. این شاخص‏ها نیز برای اهداف تدوین‌شده در منظرهای فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری کارت امتیازی متوازن سازمان، استخراج می‏شوند. در جدول ۴-۱ کارت امتیازی متوازن سازمان فرآب در دو بعد فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری به همراه اهداف و سنجه‏‏های هریک ارائه‌شده است. طبق این جدول ارتباط مابین اهداف استراتژیک و شاخص‏ها قابل تبیین می‏باشد. تعداد اهداف و شاخص‏های متناظر نیز ازلحاظ محاسباتی مناسب می‏باشد و نیازی به غربال‏سازی شاخص‏ها نیست.
دانلود پروژه
با تبیین ارتباط مابین شاخص‏ها با اهداف استراتژیک، حال می‏بایستی ارتباط مابین فرآیندها و شاخص‏ها بررسی گردد. برای این منظور، در گام بعدی پرسشنامه‏ای در سطح سازمان توزیع گردید. طراحی پرسشنامه بر مبنای اطلاعات به‌دست‌آمده در دستور کار قرار گرفت. نمونه پرسشنامه در پیوست الف آورده شده‏ است. طی مشورت‏هایی که در گردآوری اطلاعات با مدیران و صاحب‏نظران صورت گرفت، شاخص‏های استراتژیک سازمانی، ازنظر خبرگان سیستم، قابل بهره‏برداری به‌عنوان شاخص‏های فرآیندی بوده‏اند. لذا از شاخص‏های استراتژیک در وجوه فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری جهت شناسایی تاثیرگذارترین شاخص‏ها بر فرآیندهای اصلی بهره گرفته شد و ضمن کسب موافقت استاد راهنما در قالب جداول مقایسات زوجی گنجانده شد تا این شاخص‏ها برای هر یک از فرآیندها امتیازدهی و رتبه‏بندی شوند. ازنظر خبرگان و کارشناسان مرتبط (جدای از جامعه پاسخگوی نهایی) در طراحی اولیه پرسشنامه بهره گرفته شد و پس از تائید استاد راهنما، پرسشنامه مذکور در سطح اعضای کمیته کارت امتیازی متوازن سازمان و خبرگان سیستم توزیع شد. پرسشنامه‏ها در قالب جداول مقایسه دو‏به‏دوی شاخص‏ها توزیع شدند. یک جدول شامل شاخص‏های وجه فرآیندهای داخلی و دیگری شامل شاخص‏های وجه رشد و یادگیری بود‏ه است، درحالی‌که در هر جدول شاخص‏ها به ازای یکی از فرآیندهای اصلی نسبت به یکدیگر مقایسه و بر مبنای متغیرهای زبانی، که در بخش ۳-۲-۳ عنوان و درجدول ۳-۱ ارائه گردید، قیاس و پاسخ داده می‏شوند. درنتیجه با وجود ۷ فرایند اصلی، ۱۴ جدول دوگانه شامل ۱۴۷ سوال در اختیار هر صاحب‏نظر قرار گرفت.
با توزیع هر پرسشنامه، یک وقت مصاحبه از هر صاحب‏نظر گرفته شد تا اطلاعات لازم جهت پاسخ‏دهی به سوالات و چارچوب موضوع، برای آن‏ها شرح داده شود. پس از ارائه توضیحات لازم و پاسخ به پرسش‏های صاحب‏نظران، طی یک بازه ۳ هفته‏ای پاسخ‏ها گردآوری گردید. درمجموع ۲۰ پرسشنامه در سطح سازمان، در اختیار مدیران، اعضای کمیته کارت امتیازی متوازن و متخصصان قرار گرفت. از این تعداد ۴ پاسخ گردآوری گردید، که به دلیل گذشت ۳ هفته و کمبود وقت، پژوهش با مبنا قرار دادن همین تعداد پاسخ، ادامه یافت. از این ۴ پاسخ‏دهنده ۳ نفر دارای تحصیلات فوق‏لیسانس و یک نفر دارای مدرک لیسانس بوده است. رده سنی پاسخ‏دهندگان بین ۳۰ الی ۴۵ سال متغیر بوده است. دو نفر از پاسخ‏دهندگان دارای سابقه کاری بیش از ۲۰ سال و دو نفر دیگر دارای سابقه کاری بین ۱۰ الی ۱۵ سال بودند. همه افراد دارای مدرک تحصیلی مهندسی صنایع می‏باشند. سه نفر دارای سمت مدیر در سازمان و یک نفر دارای سمت جانشین مدیر هستند.
جدول ۴- ۱- کارت امتیازی سازمان (دو بعد فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری)

 

وجوه کارت امتیازی متوازن اهداف استراتژیک سنجه‏ها
۱٫ وجه فرآیندهای داخلی ۱-۱٫ تطابق زمان‌بندی تحقق برنامه
۱-۲٫ توسعه زنجیره تامین مشارکت‌های استراتژیک با پیمانکاران
۱-۳٫ افزایش عمق ساخت محصولات ساخته‌شده
۱-۴٫ بهبود مدیریت دعاوی تحقق دعویa
۲٫ وجه رشد و یادگیری ۲-۱٫ توسعه جانشین پروری نسبت جانشین‌های تربیت‌شده
۲-۲٫ ارتقای تکنولوژی کنترل و مدیریت اطلاعاتb نسبت نرم‌افزارهای بهره‌برداری شده
۲-۳٫ افزایش رضایت کارکنان میزان رضایت
۲-۴٫ توسعه مدیریت دانش تجربیات و دانش‌های ثبت‌شده
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...