کیفیت محصول

 

۳-

 

 

 

چرخه حیات

 

۶-

 

 

 

وفاداری مشتری

 

۲-

 

 

 

توان بهره برداری از رقابت

 

۵-

 

 

 

دانش فنی

 

۳-

 

 

 

اعمال کنترل بر عرضه کنندگان مواد اولیه و توزیع کنندگان کالاهای ساخته شده

 

۵-

 

 

 

معدل

 

۴.۱۴-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.
شکل ۴-۱: موقعیت شرکت بر روی نمودار SPACE
بر اساس نمرات بدست آمده از جداول فوق شرکت در نمودار SPACE در موقعیت تدافعی قرار خواهد گرفت که شرکت در چنین شرایط باید نقاط ضعف خود را برطرف نموده تهدیدات محیطی را جدی قلمداد کند. استراتژی های تدافعی شامل کاهش یا حذف بعضی از فعالیت ها، فروش یا واگذاری بخش های زیان ده سازمان، انحلال و تنوع همگون برای چنین موقعیتی مناسب خواهند بود.که بر اساس استراتژی های بدست آمده در نتیجه تحلیل های صورت گرفته از طریق ماتریس عوامل داخلی و خارجی فروش بخش های زیان ده سازمان ( ماشین آلات و تجهیزات مستهلک) و همچنین با توجه به ماهیت استراتژی تنوع همگون، توسعه و افزایش میزان تولید با تکنولوژی و تجهیزات جدید در کنار تقویت و ارتقاء خطوط تولید جدید ( خط جدید تولیدMDF و نئوپان عرض ۱۸۳) که از جمله استراتژی های بدست آمده می باشند، حاکی از آن است که تحلیل های انجام گرفته و نتایج بدست آمده متناسب با شرایط شرکت و در راستای برون رفت از وضعیت فعلی و بهبود شرایط حاکم می باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۳-۵ بررسی استراتژی های مختلف در شرکت تخته شهید باهنر گرگان
استراتژی های یکپارچگی (یکپارچگی عمودی به بالا، یکپارچگی عمودی به پایین و یکپارچگی افقی)
با توجه به موقعیت شرکت بر اساس نمودار SPACE در وضعیت تدافعی اتخاذ چنین استراتژی هایی به صلاح شرکت نیست زیرا با عنایت به ماهیت استراتژی های مذکور توان بالایی از شرکت را در راستای تحقق این استراتژی ها می طلبد که شرکت تخته شهید باهنر در حال حاضر از این توانایی برخوردار نیست. اما این نکته نیز شایان ذکر است که بر اساس استراتژی بدست آمده با عنوان افزایش سرمایه ثابت توسط سهامداران یا ایجاد مشارکت خارجی امید است زمینه و بستر به منظور اتخاذ استراتژی های یکپارچگی در آینده فراهم آید.( استراتژی ۹)
استراتژی های متمرکز (رسوخ در بازار، توسعه بازار و توسعه محصول)
بر اساس ماتریس ارزیابی داخلی- خارجی، شرکت در ناحیه ۲ و خانه ۵ ماتریس قرار گرفته است که استراتژی های حفظ و نگهداری (غالباً رسوخ در بازار و توسعه محصول) را برای شرکت می توان توصیه نمود. استراتژی های حفظ بازارهای موجود با تأکید بر تبلیغات و بازاریابی برای جایگزینی سهم بازار احتمالی از دست رفته و تداوم تولید محصولات فعلی با تأکید بر افزایش بهره وری و نگهداری تأسیسات و تسهیلات، استراتژی هایی هستند که در این ناحیه مشترکاً مورد استفاده قرار می گیرد. و شرکت از طریق سرمایه گذاری در بحث بازاریابی و بکارگیری افراد و مشاورین خبره بازار می تواند به این امر جامه عمل بپوشاند. ( استراتژی ۱و۸و۶ )
استراتژی های تنوع (تنوع همگون، تنوع ناهمگون و تنوع افقی)
از آنجاییکه استراتژی تنوع همگون یعنی اینکه شرکت در راستای محصولات و خدماتی جدید ولی مرتبط با محصولات قبلی خود تلاش می کند لذا با توجه به ارتقاء خطوط تولید و تقویت آنها و همچنین وجود پتانسیل و ظرفیت لازم در جذب سرمایه به منظور رونق بخشیدن میزان تولید شرکت از طریق حامیان و روابط گسترده مجموعه شهید باهنر با سرمایه گذاران بزرگ کشور، ارائه محصولات جدید( MDF و نئوپان با ابعاد بیشتر) در کنار محصولات فعلی می تواند امکان توجه به این استراتژی را فراهم آورد.( استراتژی ۶و۹ )
استراتژی های تدافعی (مشارکت، کاهش،واگذاری و انحلال)
با توجه به موقعیت شرکت بر اساس نمودار SPACE در وضعیت تدافعی، اتخاذ چنین استراتژی هایی با شرایط شرکت متناسب بوده و شرکت با توجه به استراتژی شماره ۹ بدست آمده که مشارکت بخش خارجی را مورد تاکید قرار میدهد میتواند با عقد قرار دادهایی زمینه مشارکت در جهت سرمایه گذاری و بهبود خطوط تولید و تجهیزات را فراهم آورد. همچنین با واگذاری یا فروش بخش های زیان ده سازمان ( ماشین آلات و تجهیزات مستهلک) به منظور ارتقاء توان تولید با بهره گیری از خطوط تولید با سطح کیفی بالا تر تامین سرمایه خود را تاحدودی پوشش دهد.
استراتژی های عمومی مایکل پورتر ( رهبری هزینه ها، تمایز و متمرکز)
تعریف و استقرار نظام های استانداردی به روز کنترل کیفیت و انرژی جهت پایبندی به استاندارد ها و همچنین اهتمام به ابزارهای پیش بینی شده به منظور کاهش هزینه ها اعم از بهبود روش تولید ازطریق روش ها و تجهیزات جدید به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به پروسه تولید و ساخت، کاهش سرمایه راکد و بهره گرفتن از امکانات و ظرفیت های بلا استفاده از طریق توجه به حجم سرمایه راکد و امکانات و فضاهای بلا استفاده و بکارگیری سامان یافته آنها در جهت ارتقاء توان تولید، صرفه جویی به مقیاس باکاهش هزینه واحد کالا ( قیمت تمام شده محصولات تولیدی ) از طریق افزایش میزان تولید و افزایش بهره وری به کمک برنامه ریزی در راستای بهبود عملکرد و افزایش راندمان کاری شرکت با تحلیل و بررسی گردش کاری شرکت و سطح عملکرد پرسنل می تواند از جمله عوامل در نظر گرفتن چنین استراتژی باشد.( استراتژی ۱۰و ۱۱ )
۴-۴- مرحله تصمیم گیری و انتخاب استراتژی
۴-۴-۱- تعیین استراتژی بهینه با بهره گرفتن از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)
همانطور که در فصل قبل اشاره شد یک روش تحقیقی کمی تر برای اولویت بندی و تعیین جذابیت استراتژی های پیشنهادی، استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی است که به عنوان یک ابزار تحقیقی علمی مورد استفاده قرار می گیرد. با بهره گرفتن از این روش می توان به صورت عینی استراتژی های گوناگونی را که در زمره بهترین استراتژی ها هستند مشخص نمود. در تهیه و تنظیم این ماتریس از نتایج و جدول های بدست آمده در دو مرحله قبلی یعنی ورود اطلاعات و مقایسه آنها برای نتیجه گیری درباره استراتژی های بهینه استفاده می شود.
استراتژی های مورد نظر در این جدول همان استراتژی های بدست آمده از ماتریس SWOT است که با همان ترتیب در این جدول ذکر شده اند. این استراتژی ها عبارتند از:
استراتژی SO
توسعه و افزایش میزان تولید با تکنولوژی و تجهیزات جدید
ایجاد ارتباط قوی میان صنعت و دانشگاه در حوزه تخصصی و ارتقاء سطح مهارتی پرسنل متخصص و تحصیل کرده
افزایش فروش و ایجاد صادرات چسب مازاد نیاز تولید از طریق مرز اینچه برون

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...