درمان های شناختی |
![]() |
پایان نامه مقایسه اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری،دارویی وتركیبی بر علائم اختلال افسردگی
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری،دارویی وتركیبی بر علایم اختلال افسردگی انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ، پس آزمون همراه با گروه گواه است.جامعه آماری شامل کلیه زنان با تشخیص اختلال افسردگی اساسی مراجعه کننده كلینیک های روانپزشکی شهر کرمانشاه می باشد که از […]
پایان نامه بررسی مقایسه ای اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری،دارویی وتركیبی بر بهبود زنان مبتلا به اختلال افسردگی
1-1-بیان مسئله. 11 1-2-ضرورت و اهمیت پژوهش…. 14 1-3-اهداف پژوهش…. 16 1-4-فرضیه های پژوهش…. 17 1-5-تعریف واژه ها 17 فصل دوم(ادبیات و پیشینه پژوهش). 20 2-1-تعریف افسردگی.. 21 2-2-تاریخچه ی افسردگی.. 22 2-3-انواع افسردگی.. 22 2-4-اختلال افسردگی اساسی.. 24 2-5-معیارهای DSM-5 برای اپیزود افسردگی اساسی.. 28 2-6-خصوصیات مرتبط با سن.. 29 2-7-سبب شناسی.. 30 2-8-درمان.. […]
پایان نامه اثر بخشی درمان فراشناختی بر کاهش نشانه های نوع شستشوی اختلال وسواسی- اجباری
اضطراب یک حالت خلقی منفی است که با علائم جسمی مانند تنش عضلانی، اندیشناکی نسبت به آینده مشخص می شود. مطالعه اضطراب بسیار دشوار است. در انسانها، نشانه های اضطراب می تواند به صورت احساس ذهنی ناراحتی، مجموعه ای از رفتارها (نگران به نظر رسیدن و بی قراری) و پاسخهای روانشناختی، تپش سریع قلب و […]
پایان نامه مقایسه اثربخشی روشهای درمان رفتاری، رفتاری – شناختی، رفتاری – فراشناختی و دارویی برعلائم وسواس و باورهای فراشناخت بیماران
1-2 بیان مسأله اختلال وسواس فکری و عملی را پس از هراسها، اختلالات وابسته به مواد و اختلالات افسردگی درردیف چهارم از شایعترین تشخیصهای روانپزشکی قرارمیدهند. پژوهشهای همهگیرشناسی در اروپا، آسیا و آفریقا این نسبتها را در فرهنگهای گوناگون تأیید کردهاند(سادوک و سادوک،1388). همانطور که اشاره شد، اختلال وسواس فکری و عملی در طول عمر […]
پایان نامه مقایسه تأثیر درمان های نگهدارنده متادون و بوپرنورفین بر عملکردهای شناختی
اعتیاد بیماری مزمن و پیشرونده ایست كه با ویژگی هایی هم چون رفتارهای اجبارگونه، وسوسههای غیرقابل كنترل، رفتارهای جستجوگرانه مواد و مصرف مداوم آن با وجود پیامدهای زیانبار اجتماعی، روانی، جسمی، خانوادگی و اقتصادی كه به همراه دارد، مشخص می شود. امروزه موضوع سوء مصرف مواد و اعتیاد از نگرانی های جدی جوامع مختلف به […]
پایان نامه اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری بر کاهش نشانههای اضطراب
اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته، که به فرد دست میدهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیتهایی که قبلاً استرس زا بودهاند یا طی آن ها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد میشود. همه انسانها در […]
پایان نامه مقایسه پیامدهای درمانگری پردازش شناختی و طرحواره درمانی بر متغیرهای زیست شناختی
توانایی ادراک و پاسخ به تهدیدهای محیطی برای بقا حیاتی است، انسانها نسبت به اطلاعات تهدیدکننده گوش بزنگی هستند و قادرند که بهطور سریع پاسخهای زیستشناختی و رفتاری به تهدید را نشان دهند. اضطراب در طول زندگی نهتنها پیامدهای برای بهزیستی روانشناختیبلکه بر سلامت فیزیولوژیکی و طول عمر تأثیرگذار است. درنتیجه […]
پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری بر مولفه های شناختی در کاهش نا امیدی و افسردگی
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی – رفتاری بر مولفه های شناختی وابستگی به مواد مخدر در کاهش وسوسه، ناامیدی و افسردگی در افراد وابسته به مواد افیونی تحت درمان MMT است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با بهره گرفتن از پیش آزمون _ پس آزمون می باشد. حجم نمونه 34 نفر بود […]
پایان نامه اثربخشی بازی درمانی در افزایش مهارتهای شناختی، اجتماعی و حركتی دانشآموزان كم توان ذهنی
کودکانی که از لحاظ جسمی، شناختی، روانی اجتماعی -و احساسی با فراگیر ان عادی متفاوتند و نمی توانند چندان از خدماتی که در اختیار دیگران است بهره ببرند کودکان با نیازهای ویژه نامیده می شوند. کودکان کم توان ذهنی،کودکانی با نقایص شنیداری، بینایی، گفتاری، ارتوپدی وهمچنین کودکانی که مشکلات عاطفی دارند و آن دسته ازکودکانی […]
پایان نامه اثر بخشی گروه درمانی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش احساس تنهایی
اغلب صاحب نظران براین باورند که اختلال افسردگی به دلیل اینکه از شیوع بالایی برخوردار است، روان درمانی فردی نمی تواند پاسخگوی این مشكل باشد(مهرابی و همکاران، 1383، ص7). از این رو، گروه درمانی شناختی- رفتاری كه از نظر هزینه و مدت درمان با صرفه تر است، جایگزین مناسبی در روان درمانی فردی گردیده […]
پایان نامه اثربخشی كارآمدی بازی درمانی رفتاری – شناختی بر كاهش نشانه های پرخاشگری كودكان پسر مبتلا به اختلال سلوك
2-5 خلاصه نتایج 3-5 بحث نتایج محدودیت های تحقیق پیشنهادات تحقیق فهرست منابع الف) فارسی ب) انگلیسی 1-1 بیان مسأله بازی درمانی3، روشی است که به یاری کودکان پرمشکل می شتابد تا آنها بتوانند مسائلشان را حل کنند و در عین حال، نشان دهنده این واقعیت است که بازی برای کودک، همانند یک وسیله طبیعی […]
پایان نامه اثر بخشی گروه درمانی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش احساس تنهایی و افزایش خودکارآمدی عمومی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی
افسردگی واژهای شناخته شده اما مسألهای چالش برانگیز در عرصهی بهداشت روانی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر گروه درمانی به شیوه شناختی– رفتاری بر احساس تنهایی و خود کارآمدی عمومی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بوده است روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون دو گروهی آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیهی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بودند که در نیمه ی دوم سال 1393 به مراکز و کلینیک های درمانی و مشاوره ای شهر ماسال مراجعه کرده بودند. نمونه ی آماری پژوهش شامل دو گروه 15 نفری (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) بود که به طور داوطلبانه و به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خود کارآمد عمومی(GSE-10 و پرسشنامه احساس تنهایی(دهشیری، 1387) استفاده شد. برای تحلیل داده های این پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که روش درمانی شناختی- رفتاری به شیوه ی گروهی بر افرایش خودکارآمدی عمومی و نیز کاهش احساس تنهایی بیماران با افسردگی اساسی مؤثر است(05/0>P). با توجه به شیوع بالا و هزینههای جانی و مالی اختلال افسردگی اساسی، این یافته که درمان شناختی- رفتاری به شیوهی گروهی، موجب بهبودی افراد مبتلایان به افسردگی اساسی از طریق افزایش خودکارآمدی عمومی و کاهش احساستنهایی میگردد، میتواند مورد استفادهی درمانگران و مشاوران در این گروه از بیماران قرار گیرد. واژههای کلیدی: افسردگی اساسی، خودکارآمدی عمومی، احساس تنهایی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1400-05-05] [ 10:04:00 ق.ظ ]
|