1. مروری بر چندین روش نهان نگاری در متون دیجیتال

 

در این فصل چندین روش موجود از روش های نهاننگاری که تا به حال ارائه شده اند را مورد بررسی قرار دادیم و در ادامه با تحلیل نقاط ضعف و قوت آنها، به دنبال ایدهای جدید در نهان نگاری بوده که قابل اجرا برروی متون دیجیتال با زبان هایمختلف و رسم الخطهای متفاوت باشد و پارامترهای مهم در نهان نگاری را حفظ کند.
۲-۲- روش درج نقطه:
۲-۲-۱- شرح کلی روش
در روش (محمد شیرعلی و حسن شیرعلی، ۲۰۰۸) کهیکی از روش های مبتنی بر خصوصیات محسوب می شود.در الفبای فارسی تعداد زیادی از حروف دارای نقطه هستند. ۱۸ حرف از ۳۲ حرف که ۳ حرف دو نقطه، ۵حرف سه نقطه و ۱۰ حرف یک نقطه دارند. از بین چهار حرف فارسی که با عربی متفاوت است سه حرف نقطه دار هستند. بنابراین در عربی ۱۵ حرف از ۲۸ حرف نقطه دار هستند. پس میتوان گفت تعداد نقطه ها در هر متن فارسی یا عربی قابل توجه است. این روش نیز که بر پایه همین ویژگی الفبای فارسی طراحی شده است در قسمت بعدی توضیح داده میشود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    •  روش نهان نگاری

 

در این روش اطلاعاتی که باید مخفی شوند ابتدا فشرده میشوند. سپس در متن مورد نظر اولین حرف نقطه دار پیدا میشود. با پیدا کردن آن به سراغ اطلاعات فشرده شده میرویم که این اطلاعات به صورت بیتهای ۰ و ۱ هستند.
بیت به بیت اطلاعات خوانده میشود اگر مقدار بیت ۰ بود، کاراکتری که از متن برای نهاننگاری انتخاب شده، بدون تغییر باقی میماند. اما اگر ۱ بود نقطه مربوط به کاراکتر به سمت بالا کمی جابهجا میشود.
این روش تکرار شده تا همه اطلاعات در متن مخفی شوند. برای منحرف کردن توجه خوانندگان بعد از مخفی کردن همه اطلاعات، نقاط مربوط به بقیه کاراکترها به صورت تصادفی تغییر میکنند.
برای کاراکترهایی که دو یا سه نقطه دارند، همه نقاط تغییر مکان میدهند؛ به دلیل اینکه تغییر دادن یک نقطه از بین نقاط دیگر یک کاراکتر جلب توجه میکند. این روش در شکل (۲-۱) نشان داده شده است.
شکل ۲-۱: جابه جایی عمودی نقطه در روش نقطه ها

 

    • کشف و تشخیص نهان نگاری:

 

برای کشف نهان نگاری، برنامه با شناخت مقدار بیت پنهان شده براساس مکان نقاط روی کاراکترها شروع میشود. بوسیله قرار دادن همه بیت های استخراج شده کنار یکدیگر، اطلاعات فشرده شده بدست میآید. سپس این اطلاعات از حالت فشرده خارج شده و داده های اصلی بدست میآیند.
۲-۲-۲- نتیجه گیری

 

    • مزایا:

 

 

 

    1. با این روش حجم زیادی از اطلاعات به دلیل وجود تعداد زیاد حروف نقطه دار، در فارسی و عربی، میتوانند مخفی شوند.

 

    1. به علت نبود یک برنامه OCR قوی برایزبانهای فارسی و عربی، متن چاپی به آسانی به یک متن عادی تبدیل نمیشود؛ بنابراین از بین بردن اطلاعات مخفی شده دشوار است.

 

    1. متنی که شامل اطلاعات مخفی شده است اختصاص به کامپیوتر ندارد و اطلاعات مخفی میتوانندازمتنچاپیهمبدستآیند. برایبدستآوردناطلاعات برای متن چاپی، متن باید اسکن شده و سپس به برنامه مربوطه داده شود.

 

    1. متن مخفی شده در برابر تغییر سایز فایل مقاوم است و این تغییرات اطلاعات را از بین نمیبرد.

 

 

 

    •     معایب:

 

 

 

    1. اطلاعات در تایپ دوباره از بین میروند.

 

    1. متن خروجی براساس استفاده از تنها یک فونت قالب ثابتی دارد(به عبارت دیگر نسبت به تغییرات فونت حساس است).

 

    1. به دلیل عدم وجود یک برنامه OCRخوب برای زبان های فارسی و عربی، استفاده از این روش در متنهایی که چاپ شده و سپس دوباره اسکن میشوندمشکل است.

 

    1. جهت پیاده سازی برروی متون دیجیتال در زبان های مختلف بسیار پرهزینه وزمانبراست.

 

 

 

    •  ارزیابی نتایج الگوریتم:

 

برای بررسی این روش(محمد شیرعلی و حسن شیرعلی، ۲۰۰۸)، ابتدا از نظر ظاهری متن اصلی با متن نهان نگاری پس از اجرای الگوریتم مقایسه کردیم، همانطور که در شکل (۲-۱) مشاهده میشود نقاط کوچکی برروی کاراکتر وجود دارد که توجه شخص بیننده را بر میانگیزد و به راحتی میتواند شخص حمله کننده وجود نهان نگاری را در متن تشخیص دهد که این مهم سبب میشود ویژگی شفافیت نهان نگاری نقض شود.
جهت بررسی تغییر اندازهی فایل پس از نهان نگاری، این روش برروی صفحات ورزشی تعدادی از روزنامه های ایرانی اجرا شد که نتایج مربوط به آن در جدول (۲-۱) نشان داده شده است.
جدول ۲-۱: نتایج مربوط به روش نقطه ها

 

نام روزنامه سایز متن(کیلوبایت) ظرفیت متن(بیت) نسبت ظرفیت(بیت/کیلوبایت)
فرهنگ آشتی ۱۳.۳ ۱۲۷۸ ۹۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...