سنوات خدمت تعداد ۳۴ نفر از پاسخ دهندگان یعنی ۴/۳۷ درصد بین ۱۶ تا ۲۰ سال
سنوات خدمت تعداد ۱۱ نفر از پاسخ دهندگان یعنی ۱/۱۲ درصد بالاتر از ۲۱ سال می باشد.
ب) توصیف متغیرهای تحقیق:
متغیر مدیریت استعدادمتغیر مدیریت استعداد دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین ۴۹/۴، میانگین ۵۸۱۱/۲، انحراف معیار ۷۱۳۹۲/۰ و واریانس ۵۱/۰ می باشد. حال به توصیف ابعاد این متغیر پرداخته می شود:
متغیر نظام جذب استعدادها دارای کمترین ۱، بیشترین ۲/۴، میانگین ۵۲۰۹/۲، انحراف معیار ۷۲۹۶۱/۰ و واریانس ۵۳۲/۰ می باشد.
متغیر ارزیابی و کشف استعدادها دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین مقدار ۸/۴، میانگین ۶۰۲۲/۲، انحراف معیار ۸۷۲۵۴/۰ و واریانس ۷۶۱/۰ می باشد.
متغیر نظام توسعه و آموزش استعدادها دارای کمترین مقدار۱، بیشترین مقدار ۸۳/۴، میانگین ۵۶۳۸/۲، انحراف معیار ۹۲۸۳۷/۰ و واریانس ۸۶۲/۰ می باشد.
متغیر حفظ و نگهداری استعدادها دارای کمترین مقدار۱، بیشترین مقدار ۶۷/۴، میانگین ۷۷۲۹/۲، انحراف معیار ۸۷۴۶۸/۰ و واریانس ۷۶۵/۰ می باشد.
متغیر عدالت سازمانیمتغیر عدالت سازمانی دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین ۸۴/۳، میانگین ۴۸۵۷/۲، انحراف معیار ۶۴۱۸۹/۰ و واریانس ۴۱۲/۰ می باشد. حال به توصیف ابعاد این متغیر پرداخته می شود:
متغیر عدالت توزیعی دارای کمترین ۱، بیشترین ۲۵/۴، میانگین ۵۲۶۲/۲، انحراف معیار ۷۲۵۵۹/۰ و واریانس ۵۲۶/۰ می باشد.
متغیر عدالت رویه ای دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین مقدار ۶۷/۴، میانگین ۵۴۱۱/۲، انحراف معیار ۷۶۸۹۱/۰و واریانس ۵۹۱/۰ می باشد.
متغیر عدالت مراوده ای دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین مقدار ۷۵/۴، میانگین ۶۰۴۴/۲، انحراف معیار ۸۹۲۹۲/۰ و واریانس ۷۹۷/۰ می باشد.
متغیر سرمایه اجتماعیمتغیر سرمایه اجتماعی دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین ۴۴/۴، میانگین ۶۱۹۷/۲، انحراف معیار ۶۸۹۸۷/۰ و واریانس ۴۷۶/۰ می باشد. حال به توصیف ابعاد این متغیر پرداخته می شود:
متغیر بعد ساختاری دارای کمترین ۱، بیشترین ۲/۴، میانگین ۶۵۶/۲، انحراف معیار ۷۰۶۹۸/۰ و واریانس ۵/۰ می باشد.
متغیر بعد شناختی دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین مقدار ۸۳/۴، میانگین ۳۳۲۲/۲، انحراف معیار ۹۸۶۲۷/۰ و واریانس ۹۷۳/۰ می باشد.
متغیر بعد ارتباطی دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین مقدار ۵، میانگین ۵۵۴۹/۲، انحراف معیار ۹۳۲۲۹/۰ و واریانس ۸۶۹/۰ می باشد.
۵-۴) بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق
مقدار سطح معنی داری های بدست آمده در آزمون کولموگروف- اسمیرنف، برای هر متغیر (سرمایه اجتماعی ۶۸۱/۰، عدالت سازمانی ۲۱۲/۰، مدیریت استعداد ۸۰۹/۰) بیشتر از ۰۵/۰ می باشد بنابراین متغیرهای تحقیق در نمونه مورد بررسی دارای توزیع نرمال می باشند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۵-۵) نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی: عدالت سازمانی از طریق سرمایه اجتماعی بر مدیریت استعداد در شهرداری شهرستان دامغان تاثیری معنی‌دار دارد.
با توجه به مدل ساختاری تحقیق مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی و همچنین سرمایه اجتماعی و مدیریت استعداد در شهرداری شهرستان دامغان معنی دار است (میزان آماره t بیشتر از ۹۶/۱ ) لذا عدالت سازمانی از طریق سرمایه اجتماعی بر مدیریت استعداد در شهرداری شهرستان دامغان تاثیر گذار است. همچنین میزان این تاثیر با توجه به نتایج بدست آمده برابر با حاصلضرب ضرایب مسیر بین دو متغیر.
۱۶/۰=(۲۹/۰)(۵۴/۰)
فرضیه های فرعی:
عدالت سازمانی بر سرمایه اجتماعی در شهرداری شهرستان دامغان تاثیری مثبت و معنی‌دار دارد.
با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ی t بین دو متغیر برابر با ۱۶/۴ است. و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد این فرضیه تایید می شود با توجه به ضریب استاندارد هم می توان گفت که میزان تاثیر عدالت سازمانی بر سرمایه اجتماعی در شهرداری شهرستان دامغان برابر با ۵۴/۰ است.
سرمایه اجتماعی بر مدیریت استعداد در شهرداری شهرستان دامغان تاثیری معنی‌دار دارد.
با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ی t بین دو متغیر برابر با ۰۲/۲ است. و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد این فرضیه تایید می شود با توجه به ضریب استاندارد هم می توان گفت که میزان تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت استعداد در شهرداری شهرستان دامغان برابر با ۲۹/۰ است.
عدالت سازمانی بر مدیریت استعداد در شهرداری شهرستان دامغان تاثیری معنی‌دار دارد.
با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ی t بین دو متغیر برابر با ۲۴/۲ است. و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد این فرضیه تایید می شود با توجه به ضریب استاندارد هم می توان گفت که میزان تاثیر عدالت سازمانی بر مدیریت استعداد در شهرداری شهرستان دامغان برابر با ۳۳/۰ است.
۵-۵) تاثیر متغیر های جمعیت شناختی بر متغیر وابسته تحقیق
سن: مقدار سطح معنی داری به دست آمده برای متغیر مدیریت استعداد کوچک تر از ۰۵/۰ می باشد در نتیجه متغیر مدیریت استعداد در بین سطوح سنی دارای تفاوت معناداری می باشد. یعنی بر اساس آزمون دانکن، افر
اد با سن بین ۲۰ تا ۳۰ سال مدیریت استعداد بیشتری نسبت به دیگر طوح سنی داشته اند، و همچنین سطوح سنی بالای ۵۰ سال کمترین مدیریت استعداد را بدست آورده اند.
میزان تحصیلات: مقدار سطح معنی داری به دست آمده برای متغیر مدیریت استعداد کوچک تر از ۰۵/۰ می باشد در نتیجه متغیر مدیریت استعداد در بین سطوح تحصیلی دارای تفاوت معناداری می باشد. یعنی بر اساس آزمون دانکن، مدیریت استعداد افراد با تحصیلات دیپلم بیشتر از افراد با تحصیلات دانشگاهی می باشد.
سابقه خدمت: مقدار سطح معنی داری به دست آمده برای متغیر مدیریت استعداد کوچک تر از ۰۵/۰ می باشد در نتیجه متغیر مدیریت استعداد در بین سطوح سابقه کاری دارای تفاوت معناداری می باشد. یعنی طبق آزمون دانکن، افراد با سابقه خدمت پایین تر از ۱۰ سال مدیریت استعداد بیشتری نسبت به افراد بالای ۱۱ سال سابقه خدمت، دارا می باشند.
جنسیت: نتایج به دست آمده از آزمون تی تست نشان می دهد که مدیریت استعداد در مردان بیشتر از زنان بوده است، در حالی که سطح معنی‌داری به دست آمده کوچک تر از ۰۵/۰ می باشد در نتیجه تفاوت مشاهده متغیر مدیریت استعداد در بین زنان و مردان معنادار می باشد، یعنی میانگین مدیریت استعداد مردان بالاتر از زنان می باشد و تفاوت معناداری با هم دارد.
۵-۶) رتبه بندی ابعاد متغیرهای تحقیق
رتبه بندی ابعاد عدالت سازمانینتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان می دهد که ابعاد متغیر عدالت سازمانی دارای میانگین رتبه ای بصورت زیر هستند:
(عدالت توزیعی ۰۷/۲، عدالت رویه ای ۹۶/۱، عدالت مراوده ای ۹۷/۱) به این ترتیب رتبه بندی ابعاد متغیر عدالت سازمانی از دیدگاه پاسخ دهندگان متفاوت می باشد و با توجه به میانگین رتبه ها بالاترین رتبه پاسخ دهندگان در بعد عدالت توزیعی بوده است.
رتبه بندی ابعاد سرمایه اجتماعینتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان می دهد که ابعاد متغیر سرمایه اجتماعی دارای میانگین رتبه ای بصورت زیر هستند:
(سرمایه ساختاری ۲/۲، سرمایه شناختی ۷۳/۲، سرمایه ارتباطی ۰۸/۲) به این ترتیب رتبه بندی ابعاد متغیر سرمایه اجتماعی از دیدگاه پاسخ دهندگان متفاوت می باشد و با توجه به میانگین رتبه ها بالاترین رتبه پاسخ دهندگان در بعد ساختاری بوده است.
رتبه بندی ابعاد مدیریت استعدادنتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان می دهد که ابعاد متغیر مدیریت استعداد دارای میانگین رتبه ای بصورت زیر هستند:
(نظام جذب استعدادها ۳۸/۲، ارزیابی و کشف استعدادها ۴۹/۲، نظام توسعه و آموزش استعدادها ۳/۲، حفظ و نگهداری استعدادها ۸۴/۲) به این ترتیب رتبه بندی ابعاد متغیر مدیریت استعداد از دیدگاه پاسخ دهندگان متفاوت می باشد و با توجه به میانگین رتبه ها بالاترین رتبه پاسخ دهندگان در بعد حفظ و نگهداری استعدادها بوده است.
۵-۷) وضعیت موجود متغیرهای تحقیق
با توجه به میانگین بدست آمده برای متغیرهای تحقیق (سرمایه اجتماعی ۶۱۹۷/۲، عدالت سازمانی ۴۸۵۷/۲، مدیریت استعداد ۵۸۱۱/۲) و مقایسه آنها با میانگین مورد انتظار (۳) می توان ادعا نمود که متغیرهای تحقیق در نمونه مورد بررسی از وضعیت متوسط به پایینی برخوردار هستند.
۵-۸) مقایسه نتایج حاصل از تحقیق حاضر با تحقیقات پیشین
تحقیقی که بطور مستقیم با مطالعه حاضر بتواند مبنای قیاس قرار گیرد، یافت نشد. با این حال موضوعات زیر به نحوی می توانند مبنای مقایسه قرار گیرند.
“نقش عدالت سازمانی ادراک شده در شکل گیری مدیریت استعداد". این تحقیق توصیفی در سال (۲۰۱۳) توسط گلنز و همکارانش صورت گرفت. آنها به این نتیجه رسیدند که وضعیت بالقوه کارکنان، پیش بینی کننده ادراک آنان از عدالت توزیعی است در حالیکه مداخلات رویه ای و ساختار روابط در شکل گیری عکس العمل کارکنان به مدیریت استعداد دخیل است.
“رابطه بین سرمایه اجتماعی و عدالت سازمانی با تعهد سازمانی براساس مدل معادلات ساختاری در بین دبیران زن دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان". این تحقیق در سال (۱۳۹۱) توسط نادی و همکارانش انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و عدالت سازمانی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
“نقش سرمایه اجتماعی بر بهبود مدیریت استعدادها در سازمان تربیت بدنی". این تحقیق در سال (۱۳۹۱) توسط احمدی و همکارانش انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و مدیریت استعدادها در سازمان تربیت بدنی رابطه ای معنی دار وجود دارد و با بهبود وضعیت سرمایه اجتماعی سطح مدیریت استعدادها ارتقاء می یابد.
“تاملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمان های دولتی". این تحقیق در سال (۱۳۸۷) توسط امیرخانی و پورعزت صورت گرفت. بر اساس نتایج تحقیق، شکل گیری سرمایه اجتماعی به شدت تحت تاثیر ادراک عدالت در سازمان قرار دارد.
۵-۹) پیشنهادات مبتنی بر یافته های تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...